Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Schaalvergroting blijft nodig in software’

▪ Functie: CEO van het Nederlandse softwarebedrijf Exact. ▪ Context: Patel meldde bij de bekendmaking van de jaarcijfers dat het bedrijf zeven tot negen nieuwe acquisities in het vizier heeft.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

1 De omzet van Exact groeit met name in Europa. Hoe komt dat?
“We zien een sterke groei in onze traditionele thuismarkt Nederland, door twee factoren. Er is sterke organische groei met e-Synergy en we zien sterke groei dankzij ons resellernetwerk. We hebben veel ‘energy’ gestoken in de knowhow van het verkoopkanaal.”

2 Dus het idee dat Exact er niet alleen is voor de kleine bedrijven begint post te vatten?
“Ik denk dat het belangrijk blijft om te zeggen dat Exact er voor kleine bedrijven is, maar ook voor de wat grotere bedrijven. We moeten nooit onze erfenis verloochenen, maar onze resellers slagen er zeer goed in de hogere regionen van de markt te bereiken. In EMEA zien we sterke organische groei door aan ondervestigingen van multinationals te verkopen. Daar zijn we second-tierleverancier naast SAP en Oracle. In Noord-Amerika is de organische groei achtergebleven, maar de omzetgroei is er, in de vorm van diensten.
We hebben nu een heldere strategie en plukken de vruchten van de herschikkingen van de afgelopen achttien maanden.”

3 Afgezien van de mogelijke overname van Exact door derden, hoe noodzakelijk acht u verdere consolidatie in de softwarebranche?
“Onze strategie is ‘protect, grow and acquire’. Als je de investeringen van je bestaande klanten niet kunt garanderen, moet je niet dromen over groeien. We doen dat de laatste twee jaar goed want zelfs onze ‘installed base’ groeit. Het groeideel van onze strategie is het kruislings verkopen van e-Synergy aan onze installed base. De acquisitiestrategie is vervolgens het faciliteren van die eerste twee. Een goed voorbeeld is Longview, de grootste overname in onze geschiedenis, die we in november hebben afgerond.
Overnames staan momenteel boven aan onze agenda. We hebben een voortdurende pijplijn van mogelijke overnames, op het moment zo’n zeven tot negen. We geloven dat schaalvergroting belangrijk blijft in de softwarebusiness. En nu we een heldere strategie hebben, willen we bedrijven overnemen waarin we die strategie kunnen dupliceren naar hun installed base. Ik denk dat Unit 4 met Coda een vergelijkare overname doet.”

4 Wat gebeurt er precies met het CPM-product Longview?
“Longview wordt vooral gebruikt voor corporate performance management (CPM) door blue-chip bedrijven, dus aan de bovenkant van de markt. Het concurreert daar succesvol met bedrijven als Business Objects en Cognos. Dat gaat gewoon door. Daarnaast zullen we er een middenmarkt-aanbod van maken, dat specifiek integreert met Exact e-Synergy en dat gaat ongeveer een tot anderhalf jaar duren.”

5 Exact zegt het met Exact Online ook goed te doen in SaaS. Is dat al een significant deel van de omzet?
“In termen van omzet is het minder dan een procent. Het richt zich ook op de onderkant van het MKB. Daarnaast betalen klanten per maand, dus het is voor onze omzet niet zo belangrijk. Maar belangrijk is dat meer dan 5000 klanten in Nederland en België het inmiddels gebruiken en de meerderheid daarvan zijn nieuwe klanten en dat is heel erg belangrijk voor ons. SaaS is daardoor in de toekomst belangrijk voor onze groei. We hebben Exact Online ook in eerste instantie specifiek op nieuwe klanten gericht om een duidelijke track record te laten zien. We staan onze bestaande klanten zeker toe om op de onlineversie over te stappen. Maar er is geen risico op kannibalisatie. En over vijf tot zeven jaar maken SaaS-constructies gewoon de dienst uit in de softwarebranche. E-Synergy is ook al geschikt voor een SaaS-omgeving.”
/f.blankena@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in