Overslaan en naar de inhoud gaan

Software kan emoties van bellers herkennen

Een Amerikaans technologisch instituut heeft software ontwikkeld die emoties van bellers kan bepalen aan de hand van ingesproken boodschappen. Het programma kan ook vaststellen of een telefoontje dringend is of niet. Dat meldt het Britse wetenschapsblad New Scientist op zijn website.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De software, genaamd Emotive Alert, analyseert voicemailberichten gedurende de eerste 10 seconden op basis van stemvolume, toonhoogte, de snelheid van praten en de verhouding tussen woorden en pauzes. Aan de hand daarvan stelt het programma vast of de beller vrolijk is of bedroefd, opgewonden of kalm, en of het telefoontje formeel of informeel is, dringend of juist niet. De ontvanger van het voicemailbericht krijgt vervolgens een sms'je waarin een emoticon de gevoelens van de beller en de aard van de oproep weergeeft. Volgens Stephen Furner, een wetenschapper die zich bezighoudt met interactie tussen mens en machine, past het programma in een trend om computers te leren menselijke emoties te herkennen en daarop te reageren. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in