Overslaan en naar de inhoud gaan

Spotify nu ook beschikbaar in VS

De Europese muziekdienst Spotify is sinds donderdag ook beschikbaar in de Verenigde Staten. Spotify zou zich als belangrijke concurrent van Apples iTunes kunnen ontpoppen, maar analisten waarschuwen dat de Amerikaanse markt moeilijk te veroveren is.
Spotify logo

De sprong naar de VS was al in 2009 aangekondigd door topman Daniel Ek, maar heeft lang op zich laten wachten. Het van oorsprong Zweedse Spotify is al sinds 2008 actief in Europa. Tot nu toe was de dienst slechts beschikbaar in zeven landen, waaronder Nederland. Tot dusver heeft Spotify 10 miljoen geregistreerde gebruikers, van wie 1,6 miljoen betalende.

Het bedrijfsmodel is niet gebaseerd op het downloaden en opslaan van muziek op de pc van de gebruiker, maar op het ‘streamen’ vanaf centrale servers. Spotify heeft een muziekbibliotheek van meer dan 15 miljoen liedjes. Het bedrijf biedt verder een soepele integratie met sociale netwerken zoals Facebook, bijvoorbeeld om afspeellijsten met elkaar te delen.

Gratis variant bevat reclame
Net als in Europa kunnen klanten in de VS kiezen uit verschillende abonnementsvormen. Er is een gratis dienst met beperkte toegang, waarbij de gebruiker reclameboodschappen voor lief moet nemen. In de VS is deze variant nu alleen op uitnodiging beschikbaar. De gratis dienst is openlijk bedoeld om gebruikers ertoe te verleiden een betaald abonnement te nemen.

Unlimited en Premium opties bieden meer mogelijkheden
De tweede optie heet Spotify Unlimited, kost 5 dollar per maand en is wat muziekaanbod betreft identiek aan de gratis dienst. De luisteraar wordt alleen niet lastiggevallen met reclame.

De duurste Premium-variant (10 dollar per maand) maakt het mogelijk ook op mobiele apparatuur zoals smartphones naar de muziek te luisteren. Ook is de geluidskwaliteit beter en belooft Spotify extra ‘content’ te leveren. Het is met Spotify Premium verder mogelijk een beperkt aantal muzieknummers lokaal op te slaan voor offline gebruik.

Analisten zien kansen in markt waar Apple domineert
Mark Little, analist van Ovum, ziet als belangrijk voordeel dat Spotify een alternatief biedt voor iTunes, dat nu erg dominant is in de online-muzieksector. Muziekuitgeverijen krijgen een sterkere onderhandelingspositie tegenover Apple nu ze ook bij Spotify terecht kunnen om hun digitale producten aan te bieden., zei Little tegen de zakenkrant The Wall Street Journal.

Een andere analist, Giles Cottle, denkt dat Spotify een goede kans maakt in de VS omdat Amerikanen meer dan elders in de wereld bereid zijn te betalen voor ‘content’. Ook het feit dat Spotify een snelle en makkelijk te gebruiken dienst levert, vergroot volgens Cottle de marktkansen.

Onduidelijk hoe Spotify er financieel voorstaat
Niet duidelijk is of Spotify op dit moment al winst maakt. Over 2009 leed het bedrijf een verlies van 26,5 miljoen dollar. Cijfers over 2010 zijn nog niet bekendgemaakt. Onlangs haalde Spotify in een financieringsronde 100 miljoen dollar op; op basis daarvan zou het bedrijf nu rond 1 miljard dollar waard zijn.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in