Overslaan en naar de inhoud gaan

Winkelketen verwijdert tegen betaling ongewenste software

De service van Best Buy - jaaromzet 44 miljard dollar - ondergraaft een lucratieve praktijk waar pc-fabrikanten zich de laatste jaren vol overgave van bedienen omdat de winstmarges op de hardware steeds dunner zijn geworden. Het zou voor hen zelfs het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen, meldt dagblad The New York Times. De winstmarge op een niewe pc is, afhankelijk van het model, 5 procent of minder. Verder verdwijnt voor de betrokken softwareleveranciers een kans op extra omzet.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Pc-fabrikanten installeren de laatste jaren soms wel tientallen proefversies van softwareapplicaties op nieuwe computers. Ze zijn voor veel gebruikers eerder een last dan een lust. De software is vaak niet gewenst, neemt een fors deel van de harde schijf in beslag en kan ook de systeemprestaties nadelig beïnvloeden. Critici hebben voor dit type ongevraagde programmatuur de weinig vleiende benaming ‘crapware’ (een samentrekking van software en rotzooi, uitwerpselen) bedacht.

De praktijk is vooral populair onder leveranciers van consumenten-pc’s. Minder gebruikelijk is deze ‘preloaded’ software op pc’s voor zakelijk gebruik, maar ook daar komt het voor. Vaak gaat het dan om op beheer en beveiliging gerichte utilities. Veel bedrijven zijn niet gediend van ongevraagde software en vervangen alles dat ze op de harde schijf aantreffen direct door een eigen ‘image’ met het besturingssysteem en de gewenste toepassingen. Op internet zijn overigens ook veel doe-het-zelf handleidingen voor de verwijdering van crapware te vinden.

De gewraakte crapware is vaak afkomstig van derde partijen die de pc-fabrikant in ruil bedragen van 2 tot 10 dollar per applicatie betalen. Veelal gaat het om testversies die beperkte tijd gebruikt mogen worden. Daarna moet de gebruiker betalen of opwaarderen naar een volledige versie met meer functionaliteit. Veel voorkomend is bijvoorbeeld antivirussoftware van Symantec (Norton) en McAfee die dertig tot negentig dagen geldig is. Ook internetbedrijven als AOL, Yahoo en eBay tellen grif geld neer om hun software voorgeïnstalleerd te krijgen.

Best Buy meent beter dan de pc-fabrikanten inzicht te hebben in wat de kopers van nieuwe pc’s wensen, omdat zijn verkopers direct contact hebben met de klant. Het winkelbedrijf biedt klanten aan de ongewenste software direct bij aankoop weer van de harde schijf te verwijderen. Geek Squad, de technische dienst van Best Buy, vraagt 30 dollar voor deze ‘optimalisatieservice’. Het bedrijf doet dit overigens al sinds 2006, meldt de New York Times, maar pc-fabrikanten beginnen er steeds meer last van te ondervinden.

HP ontkent enig verband, maar gooit het vanaf begin volgend jaar wel over een andere boeg. Nieuw verkochte pc’s worden voorzien van een verwijzing naar een speciale website waar spellen, productiviteitssoftware en andere programma’s te koop zijn. De inkomsten zullen worden gedeeld tussen HP, de softwareproducten en winkels zoals Best Buy. Analisten zijn het er niet over eens of het nieuwe verkoopmodel even winstgevend zal zijn als het vooraf installeren van proefversies, een praktijk waar veel pc-fabrikanten aan ‘verslaafd’ zijn geraakt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in