Winkelketen verwijdert tegen betaling ongewenste software
Pc-fabrikanten installeren de laatste jaren soms wel tientallen proefversies van softwareapplicaties op nieuwe computers. Ze zijn voor veel gebruikers eerder een last dan een lust. De software is vaak niet gewenst, neemt een fors deel van de harde schijf in beslag en kan ook de systeemprestaties nadelig beïnvloeden. Critici hebben voor dit type ongevraagde programmatuur de weinig vleiende benaming ‘crapware’ (een samentrekking van software en rotzooi, uitwerpselen) bedacht.
De praktijk is vooral populair onder leveranciers van consumenten-pc’s. Minder gebruikelijk is deze ‘preloaded’ software op pc’s voor zakelijk gebruik, maar ook daar komt het voor. Vaak gaat het dan om op beheer en beveiliging gerichte utilities. Veel bedrijven zijn niet gediend van ongevraagde software en vervangen alles dat ze op de harde schijf aantreffen direct door een eigen ‘image’ met het besturingssysteem en de gewenste toepassingen. Op internet zijn overigens ook veel doe-het-zelf handleidingen voor de verwijdering van crapware te vinden.
De gewraakte crapware is vaak afkomstig van derde partijen die de pc-fabrikant in ruil bedragen van 2 tot 10 dollar per applicatie betalen. Veelal gaat het om testversies die beperkte tijd gebruikt mogen worden. Daarna moet de gebruiker betalen of opwaarderen naar een volledige versie met meer functionaliteit. Veel voorkomend is bijvoorbeeld antivirussoftware van Symantec (Norton) en McAfee die dertig tot negentig dagen geldig is. Ook internetbedrijven als AOL, Yahoo en eBay tellen grif geld neer om hun software voorgeïnstalleerd te krijgen.
Best Buy meent beter dan de pc-fabrikanten inzicht te hebben in wat de kopers van nieuwe pc’s wensen, omdat zijn verkopers direct contact hebben met de klant. Het winkelbedrijf biedt klanten aan de ongewenste software direct bij aankoop weer van de harde schijf te verwijderen. Geek Squad, de technische dienst van Best Buy, vraagt 30 dollar voor deze ‘optimalisatieservice’. Het bedrijf doet dit overigens al sinds 2006, meldt de New York Times, maar pc-fabrikanten beginnen er steeds meer last van te ondervinden.
HP ontkent enig verband, maar gooit het vanaf begin volgend jaar wel over een andere boeg. Nieuw verkochte pc’s worden voorzien van een verwijzing naar een speciale website waar spellen, productiviteitssoftware en andere programma’s te koop zijn. De inkomsten zullen worden gedeeld tussen HP, de softwareproducten en winkels zoals Best Buy. Analisten zijn het er niet over eens of het nieuwe verkoopmodel even winstgevend zal zijn als het vooraf installeren van proefversies, een praktijk waar veel pc-fabrikanten aan ‘verslaafd’ zijn geraakt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee