'Autonome auto voorkomt per jaar 4,2 miljoen ongelukken'
De opzienbarende besparingen en reductie van ongevallen die uit de studie blijken, zijn in lijn met statistieken waaruit blijkt dat 90 procent van alle ongelukken het gevolg zijn van fouten die door de bestuurder worden gemaakt. Bestuurders raken afgeleid, worden boos, staan onder invloed van alcohol of drugs of zijn onervaren met bijzondere weersomstandigheden zoals wind, regen, sneeuw of ijs. Al deze factoren dragen bij aan een hoog risico op ongelukken op de weg. Wanneer computers de beslissingen overnemen en gevoed worden met informatie uit diverse sensoren die de omgeving en de wegconditie permanent in kaart brengen, kunnen zij dat risico sterk terugdringen.
Files nemen sterk af
Bovendien kunnen nieuwe communicatievormen tussen voertuigen en tussen voertuigen en de diverse infrastructuren rond de weg ook de filevorming met 75 procent terugdringen. De systemen signaleren drukte op de weg eerder en reageren er rustig op door de snelheid geleidelijk te verlagen. De bekende harmonica-bewegingen op drukke wegen blijven daardoor uit en de doorstroming verloopt veel beter. Daardoor daalt het energieverbruik van het verkeer.
De onderzoekers concluderen wel dat een relatief hoog aantal auto's autonoom moet zijn willen de gevonden onderzoeksresultaten werkelijkheid worden. Zij denken dat minimaal 10 procent van alle voertuigen autonoom moeten zijn voordat de eerste effecten merkbaar zijn, bijvoorbeeld op het ontstaan van files.
Uit een recent studie van KPMG blijkt dat vanaf 2025 de autonome besturing als standaard optie op middenklasse auto's verkrijgbaar is. Verschillende automerken streven er naar vanaf 2020 de optie te introduceren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee