Computermodellen helpen beleidsbepalers 'elkaar te vinden'
Om inzicht te krijgen in de toekomst worden computermodellen gebruikt waarin verschillende toekomstscenario's worden gemaakt, op basis van gegevens vanuit verschillende disciplines. Promovenda Merel van der Wal onderzocht de rol van deze computermodellen in het proces van sociaal leren voor beleidsbeslissingen rond watermanagement, landinrichting en natuurbeheer. Zij concludeert dat de modellen het sociaal leren kunnen versterken. Zij promoveert op 4 december 2015 aan de Open Universiteit met haar proefschrift 'The Role of Computer Models in Social Learning for Participatory Natural Resource Management'.
Platform voor discussie
Van der Wal concludeert dat een model een middel is voor toekomstverkenning en bovendien een platform voor communicatie geeft. “Op basis van de toekomstscenario's kan worden gediscussieerd over wat de partijen als ideaalbeeld voor de toekomst voor zich zien. Hoe beter de toekomstverkenningen worden gekoppeld aan de discussie, hoe sneller het proces van 'elkaar vinden' verloopt”, aldus de promovenda.
Aansluiten op vragen
Om ervoor te zorgen dat de modellen het sociaal leren zo goed mogelijk ondersteunen is het wel belangrijk dat de belanghebbenden op een zo vroeg mogelijk moment worden betrokken in het model-constructietraject. Zo kunnen de toekomstscenario's zoveel mogelijk aansluiten op de vragen van de belanghebbenden.
Van der Wal startte in 2010 aan de Open Universiteit met het onderzoek ten behoeve van haar promotie. In 2013 maakte ze deel uit van de nationale reviewcommissie van het vijfde wereldwijde klimaatrapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change. Sinds 2014 werkt zij als Postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud DocentenAcademie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee