Robot leert bewegingen zonder programmeren
Meestal programmeert een programmeur bewegingen in het systeem van de robot. De programmeur stelt de timing en de positie van elke individuele beweging heel specifiek af. Een andere methode is via motion capture.
Basisbewegingen
De onderzoekers van het MIT Computer Science en Artificial Intelligence Laboratory doen het anders. Hun systeem werkt als volgt: de robots worden wat basisbewegingen aangeleerd en daarna krijgen de robots instructies voor een opdracht. De instructies krijgen de robots op het scherm te zien door middel van een 3D model.
Als de programmeur bijvoorbeeld wil dat de robot een kastje opent zet hij deze voor het kastje en vertelt hij de robot om het deurtje vast te pakken. De software in de robot genaamd C-LEARN zorgt ervoor dat de robot de juiste beweging uit de bewegingsbibliotheek selecteert.
Kennis doorgeven
Onderzoekers hoeven de beweging maar één keer voor te doen – daarna voert de robot de beweging zelfstandig uit. De robots geven de kennis daarna door aan elkaar, net zoals mensen dat eigenlijk doen, stelt een onderzoeker van MIT tegenover The Verge. Een succesvol voorbeeld: de twee-armige robot Optimus wist zijn kennis door te geven aan robot Atlas, een humanoid met een lengte van ongeveer 1.80, schrijft Wired.
Het systeem zou in de toekomst gebruikt kunnen worden bij fabriekswerk, maar de robots kunnen ook ingezet worden bij rampen. Voor werkzaamheden in Fukushima, waar in 2011 een kernramp plaatsvond, worden al robots ingezet. Nu moeten die als marionetten worden bestuurd door mensen, dat vereist een hoop precisie. Met deze robots zou dat werk sneller kunnen.
Het klinkt allemaal mooi – maar ook dit systeem is niet zonder nadelen. Logisch nadenken kunnen de robots namelijk niet. Als je een andere benaming voor dezelfde taak gebruikt: bijvoorbeeld ‘neerleggen’ in plaats van ‘laten vallen’, weigert de robot dienst.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee