Overslaan en naar de inhoud gaan

Siri is een gevaarlijke bijrijder

Professor Ian Spence van de Universiteit van Toronto heeft onderzocht wat het effect van auditieve afleiding is op reactiesnelheid bij visuele gebeurtenissen. Proefpersonen moesten in 5 verschillende situaties van oplopende moeilijkheidsgraad een taak uitvoeren die goed voorspelt hoe ze autorijden: in stilte, luisterend naar het nieuws, simpele vragen in hun hoofd beantwoordend, die antwoorden hardop zeggend, of tijdens het doen van een woordspelletje.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Uit de resultaten blijkt dat iedereen de taak goed uitvoert, maar wel steeds langzamer; in de moeilijkste tests wel een seconde trager dan in stilte.

Die seconde kan in een woonwijk al het verschil uitmaken tussen net op tijd stoppen en een fietser aanrijden; op de snelweg is een automobilist in een seconde zo 30 meter verder. Het maakte voor de reactiesnelheid van de proefpersonen geen verschil of ze de antwoorden op vragen hardop uitspraken of niet; het denken was de vertragende factor.

Wie handsfree belt in de auto is wellicht al bekend met het fenomeen. Op basis van dit onderzoek mag geconcludeerd worden dat ook dicteren of Siri iets ingewikkelders vragen dan een liedje spelen onderweg geen goed idee is.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in