TU Delft ontwikkelt batterijloze draagbare spelcomputer
De onderzoekers wilden de grenzen van ‘batteryless intermittent computing’ flink oprekken en bekijken wat er mogelijk is in de richting van consumententoepassingen, zo meldt TU Delft op zijn website.
Het energiebewuste spelplatform (ENGAGE) heeft de vorm en omvang van een Game Boy, maar aan de voorkant zijn zonnepanelen toegevoegd. Ook wordt het indrukken van knoppen gebruikt als energiebron. De oorspronkelijke Game boy processor wordt vervolgens geëmuleerd.
IoT-apparaten zonder batterij
De onderzoekers voorzien dat door de snelle ontwikkelingen in de toekomst miljarden IoT-apparaten met een klein vermogen zonder batterij kunnen. De energie wordt tijdens het gebruik geleidelijk teruggewonnen. Ondanks dat apparaten wel honderden keren per seconde uitvallen kunnen ze taken naar behoren uitvoeren. De uitdaging bestaat vooral rondom accuraat geheugenbeheer en nauwkeurig bijhouden van verstreken tijd.
“Om tot een acceptabele speeltijd te komen tussen de keren dat het apparaat uitvalt, moesten de onderzoekers de hardware en software van het systeem vanaf de grond af aan herontwerpen, zodat het zowel energiebewust als energie-efficiënt was”, meldt TU Delft. Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om de actieve staat van het systeem zo efficiënt mogelijk naar het permanente geheugen te schrijven. Traditionele savegames worden daardoor overbodig.
Uitdagingen
Op dit moment is het mogelijk om voor elke tien seconden te spelen met minder dan een seconde spelonderbreking. Bij sommige spellen zoals Schaken Solitaire en Tetris vinden onderzoekers dit ‘acceptabel’. Er is volgens onderzoekers nog een lange weg te gaan voordat ‘state-of-the-art’ spelcomputers helemaal zonder batterij kunnen. De Game Boy-kloon van TU Delft dient voorlopig voornamelijk als eerste stap en om bewustzijn te verhogen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee