Overslaan en naar de inhoud gaan

12.000 valse e-mails gemeld in 3 weken

De valse-e-mailcheck van de Fraudehelpdesk heeft in de eerste drie weken van zijn bestaan ruim 12.000 doorgestuurd gekregen. Verwacht wordt dat dit aantal de komende tijd fors zal toenemen.
E-mail stortvloed
© Pixabay CC0 Public Domain
Pixabay CC0 Public Domain

De service om verdachte e-mails te kwalificeren maakt deel uit van de Fraudehelpdesk en is op 9 maart van start gegaan. Zowel bedrijven als consumenten kunnen een e-mail waarvan zij vermoeden dat hij verdacht is sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Die belooft diezelfde dag nog te reageren met een advies op maat of de mail in kwestie werkelijk frauduleus is, zo meldt een woordvoerster van de dienst. "Het geeft duidelijkheid."

Een selectie van de valse e-mails wordt op de website van de Fraudehelpdesk gepubliceerd.

Een e-mail is volgens deze dienst verdacht wanneer:

  • Je snel iets moet betalen; of
  • Je (meestal snel) iets anders moet doen (inloggen, bijlage openen) omdat er anders iets vervelends gebeurt; of
  • Je moet betalen in bitcoin of naar een buitenlandse bankrekening.

De woordvoerster dat inmiddels ook valse e-mails worden gestuurd die inspringen op de coronacrisis. “Tot nu toe zijn dat er een paar honderd.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in