12.000 valse e-mails gemeld in 3 weken
De service om verdachte e-mails te kwalificeren maakt deel uit van de Fraudehelpdesk en is op 9 maart van start gegaan. Zowel bedrijven als consumenten kunnen een e-mail waarvan zij vermoeden dat hij verdacht is sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Die belooft diezelfde dag nog te reageren met een advies op maat of de mail in kwestie werkelijk frauduleus is, zo meldt een woordvoerster van de dienst. "Het geeft duidelijkheid."
Een selectie van de valse e-mails wordt op de website van de Fraudehelpdesk gepubliceerd.
Een e-mail is volgens deze dienst verdacht wanneer:
- Je snel iets moet betalen; of
- Je (meestal snel) iets anders moet doen (inloggen, bijlage openen) omdat er anders iets vervelends gebeurt; of
- Je moet betalen in bitcoin of naar een buitenlandse bankrekening.
De woordvoerster dat inmiddels ook valse e-mails worden gestuurd die inspringen op de coronacrisis. “Tot nu toe zijn dat er een paar honderd.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee