Overslaan en naar de inhoud gaan

5G stoort hoogtemeter van Airbus en Boeing

Boeing en Airbus, de belangrijkste producenten van vliegtuigen voor de commerciële luchtvaart, hebben de Amerikaanse transportauroriteiten gevraagd om uitstel van het gebruik van de C-band in het spectrum dat is gereserveerd voor 5G-mobiele communicatie.
vliegtuig
© Shutterstock
Shutterstock

Het gaat om frequenties in het gebied van 3,7 tot 3,98 GHz, die in de Verenigde Staten zijn aangewezen als band waarbinnen de aanbieders van mobiele telefonie digitale diensten mogen aanbieden. De vliegtuigbouwers stellen dat het gebruik van deze frequenties voor deze toepassingen een ernstige verstoring gaat geven op cruciale apparatuur in de vliegtuigen, meldt Ars Technica.

Vliegtuigen bepalen met een radiografische meting hoe hoog het vliegtuig boven obstakels hangt. Die hoogtemeters zenden een signaal uit naar de grond in de band tussen 4,2 en 4,4 GHz. Uit het weerkaatste signaal wordt de afstand tot obstakels gemeten. Deze manier van meten is veel nauwkeuriger dan de hoogtemeters die op luchtdruk werken.

Maar de overstraling van 5G-mobiele apparatuur in deze band kan de berekeningen van de radiografische hoogtemeting verstoren, stellen de vliegtuigbouwers. Het gevolg kan zijn dat vluchten vertraging oplopen, omgeleid moeten worden of helemaal geannuleerd, waarschuwen zij.

Bezwaren van de hand gewezen

De Amerikaanse toezichthouder op de communicatie-industrie FCC heeft eerder echter de klachten van de vliegtuigbouwers van de hand gewezen. Er is door de instelling van een 'grensband' tussen de banden die respectievelijk de 5G-aanbieders en de vliegtuigen gebruiken voldoende zekerheid dat er geen verstoringen plaatsvinden, meent de FCC. In andere landen waar vergelijkbare frequenties al in gebruik zijn, zijn geen problemen opgetreden, voeren de aanbieders van mobiele telefonie, verenigd in de CTIA, aan. Een aantal prominente oud-medewerkers van de FCC heeft in een open brief de luchtvaarttoezichthouder FAA verweten het zorgvuldige onderzoek dat vooraf ging aan de afwijzing van de claim van de FCC, niet serieus te nemen.

De vliegtuigindustrie is wel bezig de standaarden voor radiohoogtemeters aan te passen, maar dat biedt geen soelaas voor oudere generaties vliegtuigen die nu in gebruik zijn. Vervangen van de radiohoogtemeters is een kostbare aangelegenheid.

In Nederland speelt dit probleem niet zo omdat hier voor 5G-communicatie in de C-band frequenties rond de 3,5 GHz zijn aangewezen. Die signalen storen zeker niet in de band waarin de vliegtuigen hun hoogte bepalen. In Nederland vindt de veiling van die banden wel veel later plaats omdat de inlichtingendiensten hier gebruik maken van satellietschotels - opgesteld in het Friese Burum - die wel storing ondervinden van het gebruik van de 3,5 GHz-band voor 5G-communicatie.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in