Apple's privacywijzigingen raken techbedrijven en e-commerce hard
De kosten voor doeltreffende advertenties op Facebook en Instagram lopen fors op door nieuwe wijzingen in het privacybeleid van Apple. Het bedrijf beperkte de manier waarop gebruikers op mobiele apparaten worden gevolgd. Het bedrag aan advertenties dat nodig is om één nieuwe klant te werven kan daardoor wel tien keer zo hoog uitvallen, melden bedrijven aan Wall Street Journal (WSJ).
De wijziging in Apple’s beleid zorgde al voor een flinke waardedaling van diverse aandelen, waaronder die van Facebook en Snap.
Het nieuwe beleid van Apple zorgt ervoor dat gebruikers eerst om toestemming moeten worden gevraagd voor tracking. Veel gebruikers gaan daar niet mee akkoord, waardoor er veel minder data beschikbaar is over de interesses en gewoontes van potentiële klanten.
Kleine bedrijfjes
Facebook heeft volgens WSJ al gewaarschuwd voor nadelige financiële resultaten. Met name kleinere online ondernemingen, zoals leveranciers van voedingssupplementen en kleding, leunen zwaar op sociale media bij het bereiken van hun klanten.
"Kleine bedrijven kunnen bijvoorbeeld pyjamawebsites lanceren en op Facebook adverteren, omdat Facebook gebruikers zou kunnen identificeren die deze pyjama's hoogstwaarschijnlijk zouden kopen op basis van hun activiteit op internet", aldus Nii Ahene, chief strategy officer bij digitaal reclamebureau Tinuiti. "Dat is nu een stuk moeilijker geworden.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee