Big Tech-bedrijven akkoord met Europese richtlijnen over aanpak desinformatie
De gedragscode komt al uit 2018, maar heeft nu een update gehad om de richtlijnen aan te scherpen. Maar liefst 34 organisaties - waaronder uitgeverijen, techbedrijven en burgerrechtenorganisaties - gaan nu akkoord met die aangescherpte richtlijnen. Daaronder zitten ook een aantal Amerikaanse Big Tech-bedrijven, zoals Facebookmoederbedrijf Meta, Microsoft, Google, Twitter en Adobe.
Deze bedrijven beloven nu om meer te doen tegen deepfakes, desinformatie en bots. Zo gaan de bedrijven financiële prikkels voor het verspreiden van desinformatie verminderen en gebruikers voorzien van betere tools om desinformatie te herkennen, begrijpen en melden. Ook moet er meer fact checking komen binnen Europese landen en gaan organisaties onderzoekers beter ondersteunen dor hen betere toegang te bieden tot data van platformen.
De organisaties die akkoord zijn gegaan met de nieuwe richtlijnen, hebben zes maanden om de maatregelen te implementeren. Ook wordt van hen verwacht dat ze begin 2023 een gedetailleerd rapport aanleveren bij de Europese Commissie over de acties die ze ondernomen hebben.
Vrijwillige maatregelen
De aangescherpte regels zijn vrijwillig, dus er hangen geen sancties aan als bedrijven zich er niet aan houden. Maar Thierry Breton, de Eurocommissaris voor Interne Markten, waarschuwt dat de regels straks ook ondersteund worden vanuit de Digital Services Act, die in de maak is. Wie zich straks niet aan die wet houdt, riskeert boetes tot maximaal 6% van de wereldwijde omzet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee