Bijna alle staten VS partij in kartelonderzoek Google
Google domineert "alle aspecten van adverteren op het internet en zoeken op het internet", stelt procureur-generaal Ken Paxton van Texas. Cijfers van eMarketer onderschrijven dat, weet The Wall Street Journal. Naar verwachting haalt het marktdominantie bedrijf dit jaar 48 miljard dollar (ongeveer 43 miljard euro) aan omzet uit digitale advertenties in alleen al de VS. Ook gaat 75 procent van de uitgaven aan zoekadvertenties in de VS naar Google.
Procureur-generaal Sean Reyes van Utah benadrukt dat er niets mis is met een dominante speler zijn, mits het "eerlijk gedaan wordt". In het geval van Google zijn er diverse klachten van de procureur-generaals. Deze klachten gaan onder meer over hoe het bedrijf zoekresultaten verwerkt en rangschikt, en over het niet volledig beschermen van de persoonlijke informatie van gebruikers.
"We zijn hier omdat er een existentiële bedreiging is voor onze virtuele marktplaats", stelt procureur-generaal Jeff Landry van Louisiana.
Onderzoek naar verzamelde data
Het onderzoek wordt door de procureur-generaal van Texas geleid, samen met zeven andere procureur-generaals. In het onderzoeksteam zitten daarmee vier Democraten en vier Republikeinen. Alleen de Amerikaanse staten Alabama en Californië hebben zich niet aangemeld voor het kartelonderzoek naar het in Californië gevestigde Google.
In eerste instantie kijken de procureur-generaals naar de grote hoeveelheden data die Google heeft vergaard, vertelt procureur-generaal Ashely Moody van Florida. "Google monitort ons online gedrag en verzamelt onze data als we op het internet surfen. Dit onderzoek richt zich als eerste op de verzameling van die informatie en of Google zich op elk niveau van de online markt voor advertentieverkoop heeft ingebed, om deze industrie te monopoliseren."
Zoveelste onderzoek naar Google
Het is zeker niet voor het eerst dat Google het onderwerp is van een antitrustonderzoek. Ruim zes jaar geleden bereikte het bedrijf bijvoorbeeld een schikking met de Federal Trade Commission (FTC). De schikking met die Amerikaanse toezichthouder voor het bedrijfsleven hield onder meer in dat Amerikaanse adverteerders meer mogelijkheden kregen om campagnes die bij Google lopen in zijn geheel of gedeeltelijk over te hevelen naar andere aanbieders.
Ook in de Europese Unie zijn diverse onderzoeken geweest naar Google en misbruik van zijn marktpositie. Dat leidde drie keer tot een hoge boete. De Europese Commissie beboette het bedrijf achtereenvolgens voor machtsmisbruik met Google Shopping (2,42 miljard euro), voor machtsmisbruik met Android in combinatie met de daarvoor bestemde eigen apps van Google (4,34 miljard euro), en voor oneerlijke concurrentie met advertentieplatform AdSense (1,49 miljard euro).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee