Boeing 737 MAX hangt in het ongewisse
"Onze eerste prioriteit is de veiligheid en we hebben geen planning wanneer het werk klaar is. Elke regering neemt de eigen beslissing wanneer het toestel weer in bedrijf kan worden genomen, op basis van grondige veiligheidschecks", meldt de FAA. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit wordt internationaal als standaard omarmd door overheden en luchtvaarttoezichthouders. Toch is er nu voor de omstreden 737 MAX meer internationaal overleg en afstemming, in plaats van blind volgen van FAA-hercertificering van dit type Boeing-toestel.
Initiële keuring schoot tekort
De FAA blijft een grondig proces volgen, niet een voorgeschreven tijdslijn, om het vliegtuig weer voor passagiersvervoer toe te staan, benadrukt de organisatie. Eerder heeft die toezichthouder steken laten vallen bij de initiële certificering van de nieuwe MAX-variant van het klassieke 737-ontwerp. Zo is het automatisch bijsturende systeem MCAS, wat tot twee fatale vliegtuigcrashes heeft geleid, slechts gekeurd in een oudere uitvoering.
Volgens FAA-regels was een tweede keuring van het nieuwere MCAS-ontwerp niet vereist omdat de doorgevoerde veranderingen geen invloed zouden hebben onder bepaalde, extreme omstandigheden. Verder zijn bij tests ook scenario's gevlogen waarbij MCAS niet 'aansloeg'. In sommige Boeing-simulators blijkt MCAS zelfs niet volledig te zijn nagebootst voor de testvluchten.
Boeing: in de herfst
Boeing zelf zei maandag dat de 737 MAX-toestellen in meerdere landen, waaronder de Verenigde Staten, in de herfst weer in gebruik kunnen worden genomen. De fabrikant gaf daarvoor geen exacte datum. Sinds maart staan alle 737 MAX-toestellen aan de grond na ongelukken in Indonesië en Ethiopië. In totaal kwamen daarbij 346 mensen om het leven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee