737 MAX-keuring krijgt keuring
De commissie zal evalueren hoe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toezicht houdt op het proces van testen en goedkeuren van nieuwe toestellen. Eerder werd al bekend dat de Amerikaanse federale recherche FBI zich heeft aangesloten bij het strafrechtelijk onderzoek naar de certificering van de 737 MAX. Die politiedienst zal samen met het Amerikaanse ministerie van Transport onderzoeken hoe de FAA-certificering van het vliegtuig tot stand is gekomen.
Vertrouwen geschaad
Fabrikant Boeing liet via een woordvoerder weten dat de fabrikant uitkijkt om "met de speciale commissie samen te werken aan het gedeelde doel van een veilige luchtvaartindustrie die door het publiek wordt vertrouwd". Dat vertrouwen is de afgelopen maanden nogal geschaad. Na de fatale crash van een Indonesische 737 MAX in oktober vorig jaar is in maart dit jaar een Ethiopisch toestel van hetzelfde type neergestort waarbij ook alle inzittenden om het leven zijn gekomen.
Bij beide ongevallen lijkt een automatisch ingrijpend bijsturingssysteem van Boeing de centrale oorzaak te zijn geweest. De hierbij opgetreden computerfouten zitten hetzij in een stijgingssensor, hetzij in de software-afhandeling van de sensordata. Deze fouten zijn zelf echter weer een gevolg van een keten aan beslissingen door Boeing bij de ontwikkeling van de nieuwe MAX-variant van het relatief oude 737-ontwerp.
Slager keurt eigen vlees?
Onthullingen in de voor Boeing lokale krant Seattle Times hebben eerder deze maand kritische kanttekeningen geplaatst bij de certificeringsprocedure van de FAA. De luchtvaartautoriteit zou de afgelopen jaren vanwege budgetbeperkingen meer en meer taken aan ingenieurs maar ook managers van Boeing zelf hebben overgelaten. Vervolgens ontbrak het weer aan toezicht op uitgevoerde veiligheidsanalyses en goedkeuringen daarvan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee