Commissie Digitale Zaken werkt aan hoorzitting grote socialmediabedrijven
Het verzoek van de Tweede Kamerleden Lisa van Ginneken (D66), Queeny Rajkowsi (VVD) en Mustafa Amhaouch (CDA) werd op 13 oktober ingediend en is inmiddels gehonoreerd door de Commissie Digitale Zaken. Het is nog onduidelijk wanneer de hoorzitting plaatsvindt en welke partijen worden uitgenodigd. Op dit moment worden die plannen voorbereid.
“We willen in gesprek gaan over de mate waarin grote socialmediaplatforms onze samenleving ontwrichten met desinformatie, fake news en bubbels die ze creëren”, aldus Lisa van Ginneken tegenover AG Connect. “Dit zijn ontwikkelingen waar wij niet op zitten te wachten en ze worden gecreëerd door commerciële bedrijven. Op dit moment slagen we er onvoldoende in om dit serieus aan te pakken. We zijn commissie-breed bezig om de hoorzitting voor te bereiden.”
Amerikaans voorbeeld
In de Verenigde Staten verschenen vorig jaar de CEO’s van Apple, Google, Facebook en Amazon voor het Amerikaanse Congres om vragen van politici te beantwoorden over hun macht, omvang en reikwijdte. Het werd een 5,5 uur durende sessie. De antwoorden werden destijds gebundeld in een rapport, dat wordt gezien als een vertrekpunt voor nieuwe regelgeving voor de komende jaren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee