Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén op de zes IT’ers voorziet problemen bij massaal thuiswerken

Het kabinet roept Nederland op om tot en met 6 april zoveel mogelijk thuis te werken. Daar wordt ook massaal gehoor aan gegeven, al gaat dat niet zonder problemen. 15 procent van de IT’ers denkt namelijk niet dat zijn bedrijf klaar is om thuiswerken voor (vrijwel) alle werknemers te faciliteren, blijkt uit een enquête van AG Connect onder ruim 700 IT-professionals.
Thuiswerken
© CC0/Pixabay License
CC0/Pixabay License

Maar liefst 91 procent van de IT-professionals werkt nu zelf thuis, al doet 27 procent dat niet iedere dag. En ook hun collega’s werken veelal thuis: slechts 1 procent van de respondenten zegt dat medewerkers in het bedrijf niet thuiswerken.

Bedrijven hebben dan ook maatregelen genomen om dit allemaal mogelijk te maken, aldus 66 procent van de respondenten. Bij veel organisaties waren namelijk al wel mogelijkheden om thuis te werken, maar er werd lang niet altijd rekening gehouden met zulke grote groepen thuiswerkers tegelijk. Daardoor ontstaat nu een grotere druk op bijvoorbeeld VPN-servers en applicaties. Veel organisaties hebben dan ook de capaciteit van de VPN-diensten en het aantal licenties en tokens uitgebreid. 

Daarnaast wordt er volgens de respondenten flink in hardware geïnvesteerd. Ruim 20 procent van de respondenten bij wie het bedrijf maatregelen heeft genomen, spreekt over de aanschaf of inhuur van apparaten als laptops en smartphones om op afstand werken mogelijk te maken.

Thuiswerken gaat niet vlekkeloos

Het thuiswerken gaat echter niet zonder problemen. 29 procent van de IT’ers geeft aan dat het bedrijf tegen problemen aanloopt als gevolg van de vele werknemers die nu thuis aan de slag gaan. Vooral capaciteitsproblemen steken de kop op, blijkt uit het onderzoek. Respondenten melden dat bedrijven trage of onstabiele verbinden hebben of dat de bandbreedte niet afdoende is. Ook zijn er meldingen van 'klapperende VPN-verbindingen', waarbij de verbinding hapert.

Maar ook de communicatie verloopt niet altijd vlekkeloos. Hoewel er tegenwoordig allerlei mogelijkheden zijn om virtueel contact te leggen – denk aan videobellen, chat-apps als Slack en e-mail – zeggen respondenten veelal dat het onderlinge overleg nog lastig verloopt. Bovendien had Microsoft Teams deze week last van problemen, als gevolg van de vele mensen die nu thuiswerken.

Andere veelgehoorde problemen zijn tekorten aan apparatuur, zoals laptops en beeldschermen, en een gebrek aan kennis onder werknemers over digitale mogelijkheden om thuis te werken.

Allemaal RSI

Ook op persoonlijk vlak komen de IT’ers uitdagingen tegen, laat 22 procent van de respondenten weten. Diverse IT’ers geven aan contact te missen. “Als mensen niet op een mailtje reageren, zou ik normaal gesproken even langslopen, maar de drempel om te bellen is toch iets hoger”, aldus een respondent.

Bovendien blijkt lang niet iedereen over een goede werkplek in huis te beschikken. Er wordt geklaagd over in verkeerde houdingen zitten en gebrek aan ergonomische spullen. ”Het is veel gedoe om een thuiswerkplek functioneel en ergonomisch werkbaar te krijgen.” Aan de keukentafel zitten is bovendien ook niet altijd een goede optie: ook partners en kinderen zijn vaak thuis, wat voor afleiding kan zorgen.

IT’ers die in het onderwijs werken stippen bovendien aan dat lang niet alle kinderen thuis een (goede) internetverbinding hebben. Dat maakt het lesgeven op afstand ook lastig.

Extra uren wegens corona

Hoewel er bij IT ook snel aan ondersteuning en het inrichten van werkplekken wordt gedacht, zijn lang niet alle IT’ers hiermee bezig. In het onderzoek van AG Connect geeft 38 procent aan op enige manier verantwoordelijk te zijn voor het faciliteren van thuiswerken binnen het bedrijf.

Dat vrijwel iedereen nu thuis moet werken, heeft dan ook weerslag op hen. Zo zegt ruim één op de vijf nu extra uren te moeten werken en geeft bijna een derde aan meer werkdruk te voelen als gevolg van de grote groep thuiswerkers.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in