Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gevaarlijke' AI is basis voor tekstgebaseerde game

OpenAI - het nonprofit AI-onderzoekslab dat Elon Musk in 2015 oprichtte - maakte eerder dit jaar bekend dat het een 'gevaarlijke' tekstgenerator had ontwikkeld. De AI-geproduceerde teksten waren niet van menselijke schrijfsels te onderscheiden, zo was de conclusie. De tekstgenerator was zo gevaarlijk, dat hij niet op de markt gebracht werd. Nu is het algoritme echter de basis voor een spel.
Kunstmatige intelligentie.
© Pixabay
Pixabay

De tekstgenerator in kwestie is GPT-2. Dit algoritme is volgens OpenAI in staat om erg overtuigende, goed geschreven teksten te schrijven. Zo goed zelfs, dat het anderen kon overtuigen dat de teksten geschreven waren door een mens. De organisatie was bang was voor mogelijk misbruik en bracht de generator niet op de markt, schreef TechCrunch in februari dit jaar.

GPT-2 verscheen binnen enkele maanden echter alsnog online, waarna neuroscience-student Nathan Withmore er een spel mee maakte. Het spel, GPT Adventure, is een tekstgebaseerde game die zichzelf na het spelen herschrijft. Zo ontstaat er dus steeds weer een nieuw spel.

Geen programmeerwerk nodig

Whitmore vertelt aan Digital Trends dat GPT-2 perfect is voor een spel, omdat het een "extreem krachtig voorspellend tekstalgoritme is". Hij legt uit: "Je geeft het wat tekst en het probeert te voorspellen wat daarna gebeurt. Dat is erg geschikt voor text adventure-spellen. Je geeft het de huidige locatie van de speler en zijn actie en je vraagt GPT-2 om te voorspellen welke tekst er dan komt. Herhaal dat, en je hebt een spel."

De in-game wereld is dan ook volledig gegenereerd door GPT-2, wat ook betekent dat er vooraf geen kamers of monsters geprogrammeerd zijn. Dat geeft de speler meer vrijheid, vertelt Whitmore. "Je kunt allerlei rare dingen doen die niemand ooit zou programmeren, omdat het GPT-2-model genoeg 'algemene kennis' heeft om er op een geloofwaardige manier mee om te gaan."

Toch was er wel wat code nodig, omdat GPT-2 bijvoorbeeld soms vergeet waar een speler is. 

'Creatief' algoritme

Het tekstalgoritme is getraind op basis van transcripts van gebruikers die de tekstgebaseerde spellen Zork en Colossal Cave Adventure hebben gespeeld. Die klassieke computergames zijn halverwege de jaren '70 gemaakt. Het resultaat is een tekstgebaseerd spel dat qua gameplay lijkt op de decennia oude games waar het op gebaseerd is.

Whitmore vindt zelf dat het algoritme op een "eenvoudige manier" erg creatief is. "Het pakt delen van oude avontuurspellen en herschikt ze in iets wat iedere keer weer nieuw en interessant is." Hij benadrukt echter wel dat het spel zelf geen nieuwe plotlijnen bedenkt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in