Google scherpt regels voor politieke advertenties aan
Google scherpt met name regels aan over gericht adverteren. Politieke reclames kunnen voortaan nog maar op een paar categorieën gericht worden. Die categorieën zijn leeftijd, geslacht en locatie op basis van postcode. Dat meldt het bedrijf in een blogbericht.
Het blijft daarnaast mogelijk om advertenties op context te richten. Het is dus mogelijk om een reclame voor te schotelen bij iemand die bijvoorbeeld een documentaire kijkt over de economie. "Dit brengt onze aanpak van verkiezingsadvertenties meer in lijn met al langer bestaande praktijken in de media, zoals op TV, radio en in print", aldus de internetgigant.
De wijzigingen worden niet per direct doorgevoerd. De strengere regels gelden als eerste in het Verenigd Koninkrijk, vanwege de Britse parlementsverkiezing op 12 december. Binnen de rest van Europa worden de regels voor het eind van het jaar nog van kracht. Vanaf 6 januari 2020 gelden ze overal.
Misleiding mag niet
Google laat daarnaast weten een duidelijker advertentiebeleid te zullen publiceren. Daarin moet duidelijker naar voren komen dat er geen valse verklaringen in advertenties mogen staan.
Google verbiedt onder meer het gebruik van deepfakes - met kunstmatige intelligentie gemanipuleerde beelden - in zijn advertenties, evenals misleidende claims over het tellen van stemmen en reclames die "aantoonbaar valse claims bevatten die de deelname of het vertrouwen in een democratisch of electoraal proces ondermijnen".
Alle regels gelden voor reclames op verschillende platformen van Google. Het gaat om de Google-zoekmachine, YouTube en advertenties die via Google aangeschaft zijn, maar ergens anders getoond worden.
Geen algeheel verbod
Met de nieuwe regels gaat Google ergens tussen het beleid van Twitter en Facebook in zitten. Twitter liet eind oktober weten politieke advertenties helemaal van zijn platform te verbannen. Die regels gaan over twee dagen in.
Facebook blokkeert politieke advertenties niet en houdt ze zelfs buiten zijn fact checking-programma. Er wordt dus niet gecontroleerd of de inhoud van een advertentie wel klopt. Werknemers van het bedrijf uitten daar eind oktober nog kritiek over, maar het beleid is niet gewijzigd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee