IT-kosten ziekenhuizen rijzen de pan uit
Een gemiddeld ziekenhuis met een omzet van 300 miljoen euro zag de ICT-kosten met 4,5 miljoen euro toenemen, volgens de ICT Benchmark Ziekenhuizen van M&I/Partners. De onderzoekers zetten de uitgaven aan ICT af tegen de omzet van het ziekenhuis. Dat percentage liep de afgelopen vijftien jaar op van 4,2 naar 5,7%.
In het ziekenhuis is steeds meer behoefte aan functionaliteit die geleverd wordt door ICT. Daardoor stijgen vooral de licentie- en softwarekosten. Zeker de afgelopen twee jaar speelde de coronapandemie daarbij een belangrijke rol. In hoog tempo is een omslag gemaakt naar het leveren van veel meer digitale zorg en ondersteuning op afstand. Maar ook de nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeveiliging en privacy zorgden voor het oplopen van de kosten.
M&I/Partners noemt ook het elektronisch patiëntendossier (EPD) als belangrijke kostenpost en de doorontwikkeling van online mogelijkheden voor patiënten. Verder is behoefte aan betere integrale beeldoplossingen en gegevensuitwisseling en aan de toepassing van kunstmatige intelligentie.
Daarnaast voltrekken zich in ziekenhuizen ook moderniseringsslagen die ook in het bedrijfsleven plaatsvinden, zoals de noodzaak voor data analyse op verantwoordings- en stuurinformatie.
Functioneel applicatiebeheer als brug
Ongeveer 30% van de ICT-formatie in de benchmark bestaat uit functioneel applicatiebeheer (centraal en decentraal georganiseerd). “Bij ziekenhuizen met een smallere omvang op het gebied van functioneel applicatie beheer zien we vaak spanningen ontstaan tussen de eisen van eindgebruikers en de ICT dienstverlening. Richting de toekomst zien we steeds meer de aandacht voor digitalisering van zorg en werkprocessen. Ons advies is om de rol van functioneel applicatiebeheer als essentiële brug tussen ICT en eindgebruikers verder uit te bouwen”. Antoon van Luxemburg, principal adviseur bij M&I/Partners.
De toenemende digitalisering in de zorg leidt ook tot hogere eisen aan de beschikbaarheid, performance en veiligheid van de digitale informatievoorziening. Ziekenhuizen zien zich daarom gedwongen tot proactieve maatregelen om de volwassenheid van processen op een hoger niveau te brengen. Die kunnen voorkomen dat spanning ontstaat tussen de eisen van eindgebruikers en de ICT-dienstverlening. Bovendien zorgt een lage volwassenheid van processen het risico op verstoringen en incidenten van software- en/of hardware, concludeert Van Luxemburg.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee