Overslaan en naar de inhoud gaan

Outsourcing: waar stopt controleren en start vertrouwen?

Een IT-manager wil het liefst voortdurend de controle houden over de IT-omgeving. Het uitbesteden van IT-beheer staat eigenlijk haaks op die behoefte naar controle. Uitbesteden vraagt namelijk om overlaten aan en vertrouwen in de expertise van de outsourcende partij. En dat voelt niet als vanzelfsprekend.

Outsourcing

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard – het is een bekende uitspraak en gaat zeker ook op bij het aangaan van een uitbesteding. Op welke manier werken wij aan opbouwen van vertrouwen met klanten die besluiten hun IT-omgeving aan PQR uit te besteden? Dat begint al voordat de beslissing wordt genomen:

  • Ken je klant: Het lijkt zo simpel, maar hier gaat tijd overheen en het kost tijd. Daarom kiest PQR ervoor om al in het vroegste stadium van de samenwerking, vaak al voordat er nog niet eens een formele samenwerking is, elkaar te leren kennen. Wie zijn de mensen, wat zijn de primaire processen van de organisatie die nooit mogen stoppen, zijn er bepaalde locaties belangrijker dan andere, enzovoorts?
  • Certificeringen en accreditaties: door relevante certificeringen, zoals ISO 27001 of ITIL, laten we als dienstverlener zien dat we voldoen aan erkende standaarden en best practices. Op technisch vlak zijn we vaak als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en oplossingen, vanwege de hoge partnerstatussen die PQR heeft.
  • Open en eerlijke communicatie: directe en duidelijke communicatie (praten en luisteren) over de voortgang, beslissingen, maar zeker ook bij incidenten is onmisbaar bij het opbouwen van vertrouwen. We schreven er eerder deze blog over. 
  • Verder gaan dan goede SLA’s: de Service Level Agreement (SLA) en Dossier Afspraken en Procedures (DAP) zijn onder andere de basis voor het bewaken van de prestatieniveaus. Dit geeft de zekerheid dat wij als dienstverlener de overeengekomen resultaten leveren. Maar liever nog zetten we een stap extra in de dienstverlening door proactief mee en vooruit te denken. Want klanttevredenheid gaat verder dan enkel het naleven van afspraken.

Het verschil tussen controle en regie

Het is verleidelijk om volledige controle over alle IT-processen en de hele omgeving te willen houden. Maar als IT-omgevingen steeds complexer worden, is het veel belangrijker om te focussen op het behouden van de regie, in plaats van de hele dag bezig te zijn met de operatie.

Dit betekent niet dat er geen controle meer is of dat alles ‘out of control’ raakt bij outsourcing. Integendeel, de expertise voor het dagelijkse beheer ligt bij een managed services partij, die hierin beter onderlegd is en efficiënter kan handelen. U kunt erop vertrouwen dat zij de technische details beheersen en over meer expertise beschikken, terwijl er met de juiste dashboarding altijd inzicht is in wat er speelt. Zo stuurt u op resultaten, continuïteit, en prestaties, zonder verstrikt te raken in de complexiteit van het beheer.

Specialistische kennis binnen handbereik

Een groot voordeel van het werken met een managed services partij, zoals PQR, is het grote team met specialistische kennis. Deze collega’s op afstand – zoals wij onze experts noemen – hebben in verschillende keukens mogen kijken en bundelen deze praktische ervaring met hun technische kennis. Door uw IT-beheer aan ons toe te vertrouwen, kunt u profiteren van de expertise en kennis in ons team van specialisten, zodat u het wiel niet zelf hoeft uit te vinden.

De regie in handen

Outsourcing draait uiteindelijk om het vinden van de juiste balans tussen controle en vertrouwen, met regie als sleutelwoord. Bij uitbesteding draagt u de dagelijkse operatie over aan een partij die beschikt over diepgaande expertise en ervaring, maar behoudt u de regie over de doelen en resultaten.

Bij PQR begrijpen we dat het loslaten van controle een grote stap is en daarom zetten we alles op alles om vertrouwen op te bouwen en te versterken. Door transparante communicatie, proactief meedenken, en het bieden van specialistische kennis binnen handbereik, zorgen we ervoor dat u zich kunt richten op wat echt belangrijk is: het succes en de continuïteit van uw IT-omgeving.

Laat de operationele controle los, maar houd de regie stevig in handen om de werkelijke kracht van IT-outsourcing te ontsluiten. Wilt u hier meer over weten, lees dan verder op deze pagina.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in