Mailgegevens Yahoo-gebruikers doorverkocht
Dat stelt de Wall Street Journal. Dezelfde service zou ook mogelijk zijn bij de inboxen van AOL Mail, eveneens een dochteronderneming van Oath. Volgens de Wall Street Journal is Oath op dit moment de enige grote Amerikaanse e-mailprovider die dit soort services biedt, hoewel het zeker niet een op zichzelf staand geval is. Eerder dit jaar werd ook Gmail beschuldigd de inhoud van zijn inboxen door te nemen op zoek naar waardevolle gebruikersinformatie.
Not done
Het scannen van e-mails is dus niets nieuws, maar wordt door de meeste providers gezien als ‘not done’. Helemaal in deze tijden, waarin privacy steeds belangrijker wordt, zweren veel bedrijven de scanpraktijken af. Dit ondanks het feit dat e-mails waardevolle inzichten geven in de interesses en aankopen van gebruikers, die voor adverteerders dan interessante doelgroepen kunnen zijn.
De zaak kwam aan het licht doordat de Wall Street Journal in gesprek kwam met (oud-)medewerkers van Oath, en mensen die verschillende presentaties bijwoonden van het bedrijf. Uit deze gesprekken bleek dat het bedrijf al meer dan tien jaar de inboxen van gebruikers scant. Nu het bedrijf zijn scanactiviteiten heeft uitgebreid, zoekt het naar manieren om inkomsten te genereren met de gegevens die het op deze manier ophaalt.
'Alleen commerciële mails'
Doug Sharp, de vice-president ‘Data, Measurements en Insights’ van Oath, zegt tegen de Wall Street Journal dat het scannen van e-mail een effectieve tool is geworden voor het verbeteren van de targeting van advertenties, en benadrukt dat scannen alleen van toepassing is op "commerciële e-mails in de accounts van mensen".
Daarbij gaf Sharp ook de beweegredenen van Oath om de inboxen op grote schaal door te lichten. “E-mail is een duur systeem. Ik denk dat het redelijk en ethisch is om de waarde-uitwisseling te verwachten, als je deze e-mailservice hebt en er wordt geadverteerd.”
Koppeling
Door gebruik te maken van cookies koppelt Oath e-mailinhoud aan bepaalde soorten gebruikers. Ook identificeert het scansysteem de consumentengroepen met behulp van informatie die is verzameld uit gemailde ontvangstbevestigingen, mailingpromoties en reisroutes. Topman Sharp zegt dat deze informatie kan helpen de adverteerders die bereid zijn te betalen voor toegang tot de gegevens een voorsprong te geven op hun concurrenten en zelfs meer gerichte advertenties te leveren. Niet bekend is of deze informatie vóór de verkoop volledig wordt geanonimiseerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee