Minder nieuwe coronaregistraties door prestatieprobleem GGD-systeem
Het is een andere storing dan afgelopen zaterdag, laat een woordvoerder van de GGD weten. Toen was de automatische verbinding tussen CoronIT en HP Zone uit de lucht. Met CoronIT worden triage, aanvraag, testafname en uitslag ondersteund en geautomatiseerd. De problemen van zaterdag spelen niet langer een rol, zegt een woordvoerder. Er wordt gewerkt aan een structurele oplossing, ondertussen wordt het systeem strak gemonitord.
4000 gebruikers
Nadat een melding in HP Zone terecht komt, wordt deze nog handmatig verwerkt. Dat gebeurt momenteel door vierduizend gebruikers. Daar is het systeem niet op berekend. “We waren nooit uitgegaan van het verwerken van tienduizend besmettingen per dag, dus ook niet van vierduizend gebruikers,” aldus de woordvoerder. Samen met de leverancier, KPN en GGD GHOR Nederland wordt momenteel gewerkt om de performanceproblemen op te lossen en het systeem naar de toekomst toe robuuster te maken.
Het is niet voor het eerst dat de GGD last heeft van een computerstoring. In de zomer was er een technische storing in de informatie-uitwisseling tussen het systeem waarin de uitslagen worden vastgelegd en het systeem van het landelijke afsprakennummer. Daardoor moesten geteste mensen langer wachten op de uitslag van een negatieve test.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee