Nederlandse media gaan nieuwe data-infrastructuur onderzoeken
De organisaties willen niet langer dat gegevens van mediagebruikers in centrale systemen van aanbieders worden opgeslagen, maar in een eigen persoonlijke omgeving.
“Met een datakluis kan de gebruiker de volledige controle over de toegang tot zijn of haar gegevens krijgen. Dat zorgt voor betere privacybescherming en kan tegelijk zorgen voor veel betere personalisatie van diensten en advertenties omdat de gebruiker echt zelf kan bepalen wat hij of zij wil delen met wie, wanneer en voor hoe lang”, zo schrijven de organisaties.
Er is een aanvraag in voorbereiding voor het Nationaal Groeifonds van Rijksoverheid, van waaruit het onderzoek en de ontwikkeling moeten worden betaald.
“Door de datakluis krijgen gebruikers de controle terug over hun eigen gegevens. Dat is een grote innovatie voor de digitale wereld. Nederlandse publieke en commerciële organisaties kunnen ervan profiteren en worden minder afhankelijk van de grote techbedrijven”, aldus bestuurder Martijn van Dam van het samenwerkingsverband van publieke en commerciële omroepen.
Gebruikers centraal
Mede-bestuurder Arno Otto: “We kunnen in Nederland een innovatie tot stand brengen die internationaal navolging gaat krijgen. Een internet dat mensen en makers centraal zet - ik noem dat human centric - is dé oplossing voor veel maatschappelijke en economische uitdagingen. Ik ben al jaren bezig met dit soort innovaties en ik denk dat we met deze publiek-private samenwerking een gamechanger in handen hebben.”
In de wereld van computerwetenschappen wordt al langer gewerkt aan het concept van een persoonlijke datakluis. Hoogleraar computerwetenschappen Ruben Verborgh schreef daarover een column. Hij werkt samen met internetpionier Tim Berners-Lee momenteel aan een persoonlijke datakluis waar gebruikers hun gegevens veilig kunnen opslaan.
In Vlaanderen krijgt iedere burger binnenkort al een eigen digitale kluis voor het beheer van persoonlijke gegevens.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee