ProRail pluist code handmatig door naar tunnelbug
Afgelopen dinsdag zorgde een winkeldief in de Schipholtunnel voor een unieke situatie. Doordat de dief zich in de tunnel bevond, kon een trein zijn in het systeem geplande rit niet afmaken. De machine stopte precies bij een sensor die de software voor treinverkeersregeling triggert. Zo ontstond een fout in de software die uiteindelijk voor een massale treinstoring en flinke ontregeling heeft gezorgd.
Het dynamisch verkeersmanagementsysteem (DVM) dat het treinverkeer op Schiphol regelt, bleef een perron toewijzen aan deze trein, maar liefst 32.000 keer. Daarna crashte het systeem dat al sinds 2007 dienst doet in de buis van de Schipholtunnel.
Handmatige zoektocht
De continue toewijzing van een perron aan de stilstaande trein, bleek te wijten aan een fout in de software. Om de storing op te lossen, moest die bug worden gevonden. Dat was een handmatige zoektocht die lange tijd heeft geduurd, vertelt de ProRail-woordvoerder aan AG Connect. Rond half vier ’s nachts is het systeem weer in de lucht gekomen. In de tussentijd kon ProRail overigens wel nog treinen handmatig plannen, maar in dat geval kunnen niet zoveel treinen rijden als gebruikelijk omdat de controle ook door mensen wordt gedaan.
Waarom de software nu is gecrasht – en niet eerder, want er staan geregeld treinen stil in de tunnel – komt doordat het een heel specifieke situatie is, legt de woordvoerder uit. “Maar de echte trigger wordt nog onderzocht. Dat is monnikenwerk dat we samen met onze leveranciers gaan doen.” Hij kan daarom niet zeggen hoe lang het onderzoek gaat duren.
Volgens ProRail is de software in de Schipholtunnel dermate uniek dat eenzelfde probleem door dezelfde bug niet in een andere Nederlandse tunnel kan voorkomen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee