Script-flaters zoals in april behoren tot het verleden, belooft Atlassian
Tussen 5 en 18 april kampte Atlassian - bekend van onder meer de Jira- en Confluence-diensten - met een ernstige storing die 883 sites en 775 klanten trof. De oorzaak lag in een verkeerd geconfigureerd script dat niet alleen oude data verwijderde, maar de complete accounts van de betreffende klanten inclusief alle bijbehorende data. Er waren backups van de afzonderlijke onderdelen van de diensten, maar de sites waren zo complex dat het herbouwen ervan bij sommige klanten pas na twee weken klaar was.
CTO Sri Viswanath kondigt nu in een blog aan dat er maatregelen zijn getroffen om herhaling van deze ernstige problemen te voorkomen. Als er delete-scripts worden uitgevoerd, worden deze eerst getest op accounts van Atlassian zelf. Pas als die succesvol zijn afgerond, worden ook stapsgewijs de accounts van klanten met zo'n script opgeschoond.
Bovendien worden delete-acties nooit meer onmiddellijk definitief. De verwijderde data worden enige tijd bewaard zodat bij problemen een snelle 'roll back' kan worden uitgevoerd. Alle scripts die data verwijderen, moeten bovendien zijn voorzien van een 'roll back plan' dat getest moet zijn voor het script op klantdata wordt toegepast.
Verder gaat het bedrijf zijn 'incident management process' herzien en met simulaties testen. Zo moet het voor klanten in geval van een incident makkelijker worden contact te maken met de technische ondersteuning.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee