Storing dwingt ABN Amro tot uitschakeling
Het eerste teken van de storing was dat betalingen niet direct werden uitgevoerd. Ze bleven in behandeling staan. Hierdoor ontstond een wachtrij aan betalingen. Dat gebeurde eerst bij de betalingen die gingen via iDeal, vertelt een woordvoerder nu aan AG Connect. Niet veel later bleven ook de betalingen hangen die via het eigen internetbankieren werden gedaan.
Daarop heeft ABN Amro de eigen systemen uitgezet: eerst die voor iDeal-betalingen en toen die voor het eigen internetbankieren. Dat gebeurde na een uur, schat de woordvoerder in. Daarna hadden klanten geen toegang meer tot de betalingssystemen.
De bank weet nog niet wat de oorzaak is van de storing. “De aandacht ging gisteravond naar het oplossen van de storing en dat heeft nog relatief lang geduurd. We zijn nu aan de slag met analyses en proberen stap voor stap de oorzaak van het probleem te vinden.”
Dubbele betalingen
In de periode dat de betalingen bleven hangen, hebben sommige klanten een betaling twee keer uitgevoerd. De bank denkt dat het om maximaal vierduizend gebruikers gaat die dit gedaan hebben. Klanten kregen namelijk na het doen van hun betaling geen bevestigingsscherm te zien, maar een wit scherm. Daarom dachten sommige klanten dat de betaling niet gelukt was en probeerden ze het nog eens. "Omdat we via verschillende kanalen snel hebben gecommuniceerd dat we last hadden van een storing, is het aantal klanten dat dit gedaan heeft, beperkt gebleven."
De bank adviseert klanten die meerdere keren een betaling hebben uitgevoerd om 48 uur te wachten. In die periode stort een webwinkel of bekende het bedrag misschien wel terug, verwacht ABN Amro. “Als het na 48 uur nog niet gelukt is om het geld terug te krijgen, raden we aan om contact met ons op te nemen”, aldus de woordvoerder. Dan zal de bank het in orde maken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee