Anti-phishingles maakt werknemers ABN Amro boos
De mail ligt gevoelig omdat het kerstpakket eind vorig jaar werd geschrapt en in deze nep-phishingmail werd beloofd dat het management nu een mooi gebaar wilde maken.
Tegen De Volkskrant zegt een woordvoerder van de bank dat het onderwerp wellicht verkeerd gekozen is, maar dat de mail niet was bedoeld om te kwetsen. Een echte phishingmail speelt nu eenmaal in op gevoelens, zegt de woordvoerder. De bank vindt het van belang dat zijn medewerkers scherp blijven op phishing, omdat “een bank veel waardevolle informatie heeft en moet dus goed beschermd zijn tegen digitale indringers”.
Medewerkers hadden kunnen herkennen dat mail niet door de bank zelf verstuurd was, stelt ABN Amro. De afzender was ABN Armo.ml en er was een naamloze ondertekening door 'het management team'. Klikte het personeel op de bijgeleverde link, dan kregen ze te lezen dat ze in de val getrapt zijn.
Bewustwording
Dat de bank haar werknemers bewust wil maken van de gevaren van phishing, is geen slecht idee. Uit onderzoek van hoster BIT onder ruim 1000 kantoorwerkers in Nederland blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders valse links en e-mailadressen niet herkent. Het gros is er van overtuigd dat ze dat wel heel goed kunnen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee