Overslaan en naar de inhoud gaan

Supportverlenging Windows 10 afgedwongen door praktijkgebruik

Microsoft erkent in een intern document, bedoeld voor partnerbedrijven, dat grotere organisaties níet meegaan in het halfjaarlijkse releaseritme van Windows 10. Enterprises en onderwijsinstellingen upgraden hun installaties van het pc-besturingssysteem op jaarlijkse basis. Dit gebeurt al sinds het debuut van Windows 10, in 2015. Microsofts supportverlenging voor oudere releases, van 18 naar 30 maanden, reflecteert deze praktijk.
Windows 10
© Microsoft
Microsoft

Microsoft heeft eind 2017 al plots de supportperiode voor oudere versies van Windows 10 verlengd. Die verrassing kwam ná het vervallen van de eerder gecommuniceerde termijn voor officiële ondersteuning van het clientbesturingssysteem. Deze supportverlenging gold alleen voor de Enterprise- en Education-uitvoeringen die Microsoft biedt aan respectievelijk grootzakelijke klanten en onderwijsinstellingen.

'Meer tijd nodig'

Die twee types gebruiker mochten met behoud van ondersteuningsrecht blijven zitten op de 1511-release van Windows 10, die in de herfst van 2015 is uitgekomen. Microsoft gaf die klanten toen zes maanden uitstel voor het vervallen van support voor de versie die op dat moment twee jaar oud was. De verklaring die de softwareproducent bij dat plotse uitstel ná de deadline gaf, was dat grootzakelijke en educatieve gebruikers meer tijd nodig hebben om op gang te komen voor het halfjaarlijkse upgradetempo voor Windows 10.

Nu komt naar buiten dat het tempo van deze constante doorontwikkeling - wat Microsoft ‘Windows as a Service’ (WaaS) noemt - nog altijd te hoog is. En dat klanten het bewust vermijden, van begin af aan. Een intern document van september vorig jaar bevat de erkenning van het bedrijf dat veel grotere klanten op een jaarlijks upgraderitme zitten, al sinds ze over zijn gegaan naar Windows 10. Het voor partnerbedrijven bedoelde document heet 'Joint FAQs' en wordt belicht door onder meer Computerworld.com.

Eigen tempo kiezen

Microsoft legt in die briefing voor partners uit hoe zij klanten kunnen helpen om over te gaan op een moderne desktop. Daarbij benoemt het redenen voor de supportverlening naar 30 maanden die is toegepast op Enterprise- en Education-uitvoeringen van Windows 10. Klanten blijken in de praktijk lang niet allemaal mee te gaan in het halfjaarlijkse upgradetempo, waarbij sommigen zelf een ritme van 18 maanden aanhouden. Andere klanten vermijden de verstoring van de regelmatige upgrades zelfs door een ritme van 30 maanden te hanteren.

"We hebben besloten om deze cadens te formaliseren", schrijft Microsoft in het uitgelekte document. Daarbij vermeldt de leverancier letterlijk dat het voortaan formeel qua support biedt wat klanten in de praktijk al doen. Daarmee kan het bedrijf upgradestress voor grote klanten verlichten, aldus het document. "Het doel is om hulp te bieden aan die klanten. Verder verandert er niets: WaaS verandert niet, de Pro SKU's [Stock Keeping Units, van Windows 10 Professional - red.] veranderen niet. Dit is een verfijning van de aankondiging van 1 februari."

Het interne FAQ-document is in september vorig jaar opgesteld en hoort bij een wel openbare verklaring over verlengde support. In de blogpost 'Helping customers shift to a modern desktop' schrijft corporate vice-president Jared Spataro dat alle toekomstige updates van Windows 10 Enterprise en Education die in de herfst uitkomen (gedateerd op september) voortaan 30 maanden support krijgen na de datum van uitbrengen.

Herfst-update langer, lente niet

De grote updates die jaarlijks in de lente uitkomen (gedateerd op maart) blijven zitten met 18 maanden ondersteuning wat patches en fixes betreft. Voorheen gold de 18 maanden support standaard voor alle verschillende uitvoeringen (SKU's) van Windows 10. Daarop was eind 2017 weliswaar een uitzondering gemaakt, maar dat was toen niet bedoeld als nieuw beleid.

Eind vorig jaar is de uitzondering dus opgerekt en tot beleid benoemd. De toen aangekondigde verlenging is ingegaan met de komst van de 1809-release; de grote herfst-update van vorig jaar. Die release in de negende maand van 2018 bleek na het uitbrengen diverse grote gebreken te bevatten, wat tot intrekken, rerelease en uitstel van uitrol heeft geleid. Het halfjaarlijkse releasetempo lijkt dus niet alleen voor grote gebruikers problematisch of stressvol te zijn.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in