Management

Outsourcing
start

Businesscase, klaar is kees

Relevantie businesscase voor succes outsourcing niet aantoonbaar.

26 oktober 2016

Het belang van de businesscase wordt door velen onderstreept, en door sommigen zelfs de basis voor projectsucces genoemd. Een ministerie heeft daarom veel tijd en geld gestoken om ervoor te zorgen dat de businesscase effectiever als tool voor succes ingezet wordt. Ook de Commissie-Elias ziet liever dat de businesscase niet slechts als verplichte stap wordt genomen – om er daarna nooit meer naar te kijken.

Nu is het inderdaad van belang een businesscase te maken en aan benefits tracking & tracing te doen om bij te houden of de rechtvaardiging vanaf het GO-moment nog steeds valide is of niet. Als je dat een beetje goed doet, kun je projecten afschieten voordat ze te veel geld gaan kosten zonder dat ze iets opleveren. Dat is nu wel eens het geval. In een organisatie maten we tijdens een onderzoek dat van 86 gestaakte projecten gemiddeld over al deze projecten 91.6 procent van het aanvangsbudget was opgemaakt. Omdat de spreiding nogal groot was, kunnen we dat cijfer niet per project gebruiken maar slechts op portfolioniveau.
 

Omdat door velen geroepen wordt dat de businesscase instrumenteel is voor een succesvol project, hebben we dat onderzocht voor IT-outsourcing deals. In een longitudinaal onderzoek zijn dertig deals langjarig gevolgd en zijn betrokkenen bevraagd over vele zaken waaronder het managen van de businesscase. Sterker, we bekeken dat vanuit zowel de leverancier als de opdrachtgever: beiden moeten afwegen of er een zakelijke reden is om aan een businesscase te beginnen. De hypothese luidde letterlijk: "Success in the long run is granted only when the outsourcer continues to use his business case during the execution of the IT-outsourcing arrangement to evaluate the outsourcing process and the service delivery of the provider." Voor de service supplier geldt een symmetrische variant hiervan.

Vragen werden gesteld om te bezien in hoeverre de businesscase werd gemanaged zowel door de opdrachtgever als opdrachtnemer. Vervolgens is bekeken welke projecten een succes waren en welke niet. Met een statistische test is te zien wat de invloed is van het managen van de businesscase op de project uitkomst: falen of succes. De hypothese was dus dat dat een positief effect had op deze uitkomst, maar dat effect is niet aangetroffen in het voor de Nederlandse markt representatieve sample van dertig outsourcingdeals.

De conclusie moet dus zijn dat alhoewel de businesscase een nuttige toevoeging is om de investering gedurende het project te rechtvaardigen, de impact daarvan niet meetbaar leidt tot hogere succeskansen.

Meer weten?
zie: Guus Delen, Rob Peters, Chris Verhoef, Bas van Vlijmen, Lessons from Dutch IT-outsourcing success and failure. Downloaden via: www.cs.vu.nl/~x/pred/pred.pdf

Reactie toevoegen