Overslaan en naar de inhoud gaan

Niemand is perfect

Een persoonlijke ervaring: Ik gebruik voor het schrijven van mijn artikelen doorgaans een cloudgebaseerde app waar ik netjes alle bronnen die ik verzamel, kan bundelen samen met mijn notities en concepten. Reuze handig en overal benaderbaar. Ik ben al jaren trouwe klant.
bug fix
© Shutterstock
Shutterstock

Ik gebruik ook meestal een opstelling met een laptop, een dockingstation en twee grote schermen - zowel op de redactie als op de thuiswerkplek - zodat ik alle vensters kan ordenen. Werkt prima. Tot ongeveer een halfjaar geleden mijn favoriete notitie-app met een een forse remake kwam, van onder meer de interface. Alles zou nog beter worden. Niet dus: sindsdien opent elke notitie standaard half of geheel buiten beeld als ik de opstelling gebruik met de drie schermen. Feedback geven heeft nog niet geholpen, ondanks ongeveer dagelijkse minor updates.

Ik weet het: foutvrije software bestaat niet. Toch vraag ik me altijd af: waarom niet? De software waarmee kerncentrales worden aangestuurd draait vlekkeloos. En op Mars vliegt helikopter Ingenuity zonder problemen autonoom rond.

Verschillende academici hebben mij in interviews uitgelegd dat nagenoeg foutvrije software wel te maken is, via modelgebaseerde softwareontwikkeling en het toepassen van formele methoden om de correctheid van de code te bewijzen. Maar die werkwijze is nog niet zo werkbaar in de alledaagse praktijk van teams die bedrijfsmatig software ontwikkelen.

Voorlopig komt het dus vooral neer op controle achteraf: hebben we in ons ontwerp geen steken laten vallen? Is er bij het programmeren niet iets verkeerd gegaan? En o ja, is er bij het maken van die nieuwe versie misschien iets stuk gegaan?

Waar testen voorheen vooral handwerk was, kan nu gelukkig veel automatisch gebeuren. Ook de inzet van kunstmatige intelligentie kan helpen de complexiteit van het testproces de baas te worden. Alleen geeft het testen van de kunstmatige intelligentie weer nieuwe uitdagingen: want hoe test je een zelflerend systeem?

Maar niet alle tests zijn te automatiseren. Werkt het systeem echt zoals bedoeld en werkt het prettig? Uiteindelijk kom je als team toch uit bij degene waarvoor je het allemaal doet: de eindgebruiker. Maar als die uiteindelijk de laatste tests doet, is het wel handig om naar de feedback te luisteren. Anders raak je zelfs trouwe klanten kwijt. Het komt allemaal aan de orde in de special in deze editie van AG Connect.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (septembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik op de inhoudsopgave van het nummer.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in