Overslaan en naar de inhoud gaan

Wees niet neutraal over netneutraliteit!

De discussie over netneutraliteit is een oude discussie. En een lopende discussie, én een aanhoudende discussie. De gelijke behandeling van verschillende soorten netwerkverkeer is geen gegarandeerd gedrag van telecombedrijven, zo blijkt eens te meer. Is dat erg? Ja, en niet alleen voor bingewatchende Netflixers of YouTube-verslaafde mensen. Vandaag video wat wordt afgeknepen, maar morgen misschien een bepaalde clouddienst.
vrachtauto
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Durf je je bedrijf te laten vertrouwen op een snelwegennet dat naar eigen voorkeur tolwegen en files kan invoeren?

Wat hebben vrachtvervoer en netneutraliteit met elkaar gemeen? Beide gaan over verkeer, verwachtingen en vooruit kijken. En vooruitzien is regeren. Hele logistieke ketens en bedrijfssectoren zijn gebaseerd op onderbouwde inschattingen van vervoer voor grondstoffen, halffabrikanten, eindproducten en winkelbevoorrading. Vertragingen door bijvoorbeeld files en grenscontroles worden daarin meegenomen. Hetzelfde geldt voor extra kosten voor tolwegen, die dan een snellere route kunnen zijn.

Afhankelijkheid

In de moderne wereld is het niet alleen fysieke logistiek die bedrijfsvoering kan maken of breken. Digitaal verkeer en datavervoer spelen een zo mogelijk nog belangrijkere rol. Overigens ook voor het fysieke transport van goederen. Veel toepassingen zijn gebouwd op gefundeerde inschattingen voor datatransmissie; rekening houdend met bandbreedte, latency, bereikbaarheid en failover. Toch gaat er wel eens wat fout, en de gevolgen zijn dan groot. Zie maar een cloudstoring hier, een verbindingsuitval daar.

De hedendaagse afhankelijkheid van internet is groot. Voor bingewatchende Netflix-gebruikers, voor YouTube-verslindende consumenten, maar ook voor ICT-doorweven bedrijven en overheden. Gebruik van moderne middelen als cloud, collaboration tools, videoconferencing en hosted applicaties maakt die afhankelijkheid alleen maar groter. Het belang van netwerken, datadoorgifte en netneutraliteit wordt daarmee navenant groter.

Amerikaanse herkomst

Veel van de door ons gebruikte ICT-middelen en internetdiensten zijn afkomstig van Amerikaanse aanbieders. Wat nu als een telecombedrijf in de Verenigde Staten besluit om verkeer van die ene dienst of van die ene soort af te knijpen? Omdat er 'toevallig' een concurrent is - al dan niet van de telco zelf - die tol betaalt voor vlotte doorgifte? Of omdat zo'n digitale vervoerder aangemoedigd moet worden om tol te betalen? Dan is er plots sprake van files en/of van extra kosten. En dat verstoort de gefundeerde inschattingen, en heeft dus impact op de bedrijfsvoering.

Natuurlijk helpt distributie, met bijvoorbeeld lokale datacenters en caching van clouddata en online-applicatiecode. Maar moedwillige schending van netneutraliteit kan dan nog effect hebben. Enerzijds kan een 'vervoerder' dan hogere kosten hebben, en die doorberekenen aan klanten wereldwijd. Anderzijds kan een innovatieve nieuwkomer met een veelbelovende dienst mogelijk niet eens opbloeien, laat staan breed doorbreken. 'Pay to play' kent een prijs, en die kan hoog zijn. Netneutraliteit is dus geen kwestie waar je neutraal over moet zijn.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in