Dé ingrediënten voor een succesvol IT-team
Vergelijk het met teamsport: om een winning team samen te stellen, heb je niets aan enkel aanvallers of alleen verdedigers. Je hebt beiden nodig om te kunnen scoren. Sterker nog: je hebt ook middenvelders, spelverdelers en creatievelingen nodig.
Voor een IT-team is dat niet anders. Alleen noemen we de verschillende typen net iets anders. Dit zijn de ingrediënten voor een succesvol IT-team.
De Hipster
De Hipster weet wat cool is. Beter nog: weet wat cool wórdt. De Hipster heeft een groot sociaal netwerk met leeftijdsgenoten en heeft een neus voor het beste en het mooiste. Vaak vind je de Hipster als creatief brein bij het ontwikkelen of vormgeven van de meest innovatieve producten.
De Hacker
De Hacker is de ruggengraat van jouw product. Urenlang zit de hacker aan het beeldscherm gekluisterd om die ene regel code, die ene specifieke functie helemaal perfect te krijgen. Voor social talk moet je meestal niet bij de Hacker zijn, want zelfs bij de koffieautomaat praat de Hacker alleen in jargon over het werk. Wil je echter zeker weten dat je product werkt, kun je niet zonder een Hacker.
De Hustler
Als de Hacker de ruggengraat van je product is, is de Hustler de lijm. De Hustler bewaakt als natuurlijke netwerker niet alleen de uitgezette lijn, maar zorgt er ook voor dat alle neuzen continu dezelfde kant op wijzen. Dat is natuurlijk een onmisbare karaktereigenschap binnen het team, maar heeft ook zijn voordelen in de samenwerking met andere afdelingen binnen jouw organisatie.
De Hero
De Hero is de leider van het team: een echte tech-lead die de IT van binnen en buiten kent. De Hero daagt het hele team uit beter te zijn, een beter product te maken. En daarmee tilt de Hero het team -en dus jouw product of dienst- naar een hoger niveau. Simpelweg omdat een Hero niet genoegen neemt met minder.
Zet je deze vier H’s bij elkaar, dan ontdek je dat persoonlijkheden en hard skills elkaar optimaal versterken. Ieder teamlid komt tot z’n recht en focust zich op dat waar hij of zij het best in is. Zwaktes worden opgevangen door de krachten van de ander, de teamleden hebben elkaar nodig. De Hero bouwt in no-time een prototype en zet de lijnen uit, de Hustler gaat vervolgens met het prototype langs de afdelingen: hij creëert draagvlak en verzamelt wensen vanuit de organisatie. De Hacker bouwt ondertussen aan een feilloze backend, terwijl de Hipster zich onderdompelt in de UI en UX: de vormgeving en gebruikerservaring.
Dat is pas een winning team.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee