Framework voor IT-competenties nog weinig gebruikt bij HR
Met een groeiend tekort aan IT’ers op de arbeidsmarkt kan het erg lastig zijn om goede kandidaten te vinden voor functies. Bovendien kan het best ingewikkeld zijn te bepalen of iemand wel de juiste vaardigheden heeft voor een bepaalde functie, zeker als er over de grens wordt gekeken naar potentiële nieuwe werknemers. De achtergronden verschillen dan immers flink van elkaar en het is niet altijd duidelijk welke vaardigheden met elkaar overeen komen.
Daarom ontwikkelde de Europese Unie het European e-Competence Framework (e-CF): een beschrijving van vaktechnische IT-competenties dat internationaal erkend wordt. Aan de hand van het e-CF moeten kwaliteiten van IT’ers onderling vergelijkbaar worden gemaakt.
Hoewel het framework het dus makkelijker moet maken om (internationale) kandidaten te selecteren en te vergelijken, blijken nog opvallend weinig bedrijven met het framework te werken. Slechts 16 procent van de HR-verantwoordelijken geeft in onderzoek van de Staffing Groep, dat door PanelWizard onder 1.040 Nederlandse HR-verantwoordelijken werd uitgevoerd, aan dat hun organisatie het e-CF gebruikt.
IT is eng
Het hebben van de juiste competenties blijkt echter wel degelijk belangrijk binnen bedrijven. Driekwart van de HR-verantwoordelijken selecteert nieuwe werknemers op één of meerdere specifieke vaardigheden. “Maar hoe vertaalt zich dit richting buitenlandse kandidaten?”, vraagt Wessel van Alphen, CEO van de Staffing Groep, zich af. “Het e-CF biedt één Europese standaard voor professionele IT-competenties en stelt organisaties in staat kandidaten met verschillende achtergronden langs dezelfde meetlat te leggen.”
Waarom het e-CF dan toch niet van de grond komt, is nog gissen, vertelt Bramjan Mulder, consultant ethiek en IT-competenties bij de Staffing Groep. “Wij denken dat het ermee te maken heeft dat het framework echt op IT gericht is en het verder van HR afstaat. Als het om competenties gaat, denk je al snel: ‘Dat is echt HR.’ Maar gezien de termen in de IT staat het iets verder van de dagelijkse business van HR af. Daarom is het voor sommige mensen meteen eng.”
Ook kan de beeldvorming wat te maken hebben met het nog spaarzame gebruik van het e-CF. “IT klinkt heel erg als een klein groepje mensen. Maar stiekem zijn er heel veel mensen die digitale hulpmiddelen gebruiken en daar bedreven in zijn. Zij vallen ook in die groep.”
e-CF biedt veel duidelijkheid
Het e-CF heeft volgens Mulder echter wel veel toegevoegde waarde voor HR. Hij hoopt dan ook dat het meer geadopteerd wordt. “Je merkt dat het positief werkt. Het biedt een brug tussen HR en IT. In HR draait het toch meer om soft skills, bij IT zit je meer op de certificeringen en de talen. Het e-CF is een tussengebied.”
Het e-CF kan bovendien ook ingezet worden bij de ontwikkeling van bestaand IT-talent. Volgens 69 procent van de ondervraagde HR-verantwoordelijken wordt er binnen de organisatie duidelijk gestuurd op één of meerdere specifieke vaardigheden. Maar een vijfde zegt dat het niet (geheel) duidelijk is welke competenties van belang zijn voor bepaalde functies.
“Het gaat hier echter vaak om de ontwikkeling van zogenaamde soft skills, terwijl harde vaardigheden binnen het IT-werkveld minstens zo belangrijk zijn. Dit zou kunnen verklaren waarom het voor een aanzienlijk gedeelte van de ondervraagden niet geheel duidelijk is welke vaardigheden er voor een specifieke functie nodig zijn”, aldus Van Alphen. “Het e-CF is gefocust op hard skills en biedt hierdoor een bruikbare toevoeging voor zowel HR-verantwoordelijken als werknemers, ten einde hierin meer duidelijkheid in te verschaffen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee