Overslaan en naar de inhoud gaan

Liefdevol conflicteren

Conflicten kom je zowel in je werk als privé tegen, dagelijks hebben we er mee te maken. Wat doe je ermee? Laat je ze sudderen of probeer je ze op te lossen?
friendly conflict
© Shutterstock
Shutterstock

Interventiedeskundige Shirine Moerkerken kijkt anders naar conflicten. Zij ziet conflicten als een verschil van inzicht. Niet homogeniteit maar juist verschillen tussen mensen leiden tot creatieve spanning en daarmee tot innovatieve oplossingen. Haar advies is om er echt heel anders naar te kijken. Conflicten moet je niet oplossen of wegnemen, je moet ze functioneel maken. Zo hebben bijvoorbeeld organisaties geen conflicten met elkaar. Het zijn mensen uit deze organisaties die met elkaar conflicten produceren of beter gezegd: conflicteren. Dit vraagt om meer uitleg.

Stille conflicten

Organisaties zijn feitelijk slechts sociale constructen. In werkelijkheid hebben mensen conflicten met elkaar. Voor de veiligheid echter schrijven we menselijke handelingen en gevoelens toe aan een sociaal construct. Het is onder meer dit geloof in sociale constructen dat ervoor zorgt dat we stille conflicten niet opgelost krijgen. In plaats van een externe adviseur vragen om te bemiddelen in een conflict tussen organisaties, kunnen we beter onderzoeken hoe de betrokkenen samen het conflict produceren. Wat doen ze precies met hun verschillen? Door te spreken over organisaties die met elkaar in conflict zijn, worden dat eenduidige dingen. Terwijl er binnen een organisatie veel verschillende mensen met verschillende functies en verschillende opvattingen rondlopen. Shirine gaat op zoek naar die verschillen, want in die verschillen zitten mogelijke oplossingen voor vraagstukken die eerder nog niet zijn bedacht.

Niet oplossen

Als je op zoek gaat naar die verschillen in plaats van te geloven in eenduidige dingen, dan heb je het conflict nog niet opgelost. Dat is het doel ook niet, conflicten hoef je niet op te lossen. Die moet je juist functioneel inzetten. Het conflict is het probleem niet, het is juist het vermijden van conflict of voorkomen van conflict waardoor we niet verder komen in een samenwerking of in een innovatie. Met het oplossen van het conflict, los je tevens het verschil op en daarmee de creatieve spanning, die ontstaat bij dat verschil.

Begin met een positieve houding ten opzichte van conflicten. Denk terug aan het laatste conflict dat je veel heeft opgeleverd. Wat was er waardevol aan dit conflict? Wat heeft het je gebracht? En hoe zou je het komende jaar nog veel meer van die functionele conflicten kunnen creëren en benutten? Shirine heeft haar laatste boek niet voor niets Conflicteren (2022) genoemd: conflicteren is een werkwoord en een denkwijze. En: het kan liefdevol.

Een waardevol inzicht in een tijd waarin we dagelijks met veel conflicten worden geconfronteerd.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (nummer 2 - 2023). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, bekijk dan de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in