Geen excuses
In een wereld waarin technologische vooruitgang met de snelheid van het licht lijkt te evolueren, is het cruciaal voor leiders om kunstmatige intelligentie (AI) serieus te nemen. De impact van AI op de arbeidsmarkt, de bedrijfsvoering en zelfs op de essentie van leiderschap zelf is niet te onderschatten.
Geen slechte openingsparagraaf. Geschreven door ChatGPT op de prompt om een column te schrijven over de impact van AI op IT-bedrijven en hoe belangrijk het is dat leiders deze impact serieus nemen. De flow en creativiteit van de rest van de column laten nog wat te wensen over, dus die schrijf ik zelf.
Als leider moet ik mijn eigen advies, en dat van ChatGPT, ter harte te nemen. Dit was de eerste keer dat ik ChatGPT gebruikte en ook in de breedte is mijn kennis en ervaring met AI beperkt. Dat AI als onderwerp zo omvangrijk is, maakt het lastig om te bepalen wat de impact ervan op je bedrijf en je medewerkers gaat zijn. Het is lastig om vast te stellen waar je zou moeten beginnen met het onderzoeken van die vraag. Om de impact en de risico's te kunnen analyseren en om een inschatting te kunnen maken van de mogelijkheden en de ethische implicaties moeten we onszelf en onze medewerkers trainen.
Ik had op basis van mijn beperkte kennis al bedacht dat AI een IT bedrijf efficiënter zou kunnen maken door te helpen bij het schrijven van offertes, het automatiseren van processen, en het genereren van code en documentatie. Daarnaast kunnen we natuurlijk oplossingen op basis van AI bouwen voor onze klanten.
ChatGPT suggereert een derde gebied dat het onderzoeken waard is. IT consultancybedrijven kunnen dankzij AI geavanceerde analyses uitvoeren en datagestuurde inzichten leveren aan klanten op een schaal die voorheen ondenkbaar was. Door AI-tools te integreren in de dienstverlening kunnen snellere en nauwkeurigere analyses gedaan worden, die waardevolle inzichten kunnen bieden en helpen bij betere besluitvorming bij klanten.
Dat klinkt plausibel en alsof het geschreven zou kunnen zijn door een consultant.
Dat AI een groot en moeilijk te doorgronden onderwerp is, is geen excuus om het dan maar niet te proberen. Afwachten is in dit geval geen goede strategie. We moeten onszelf en onze medewerkers voorbereiden. Er is geen shortcut, we zullen tijd en geld moeten investeren in training en het opstellen van beleid.
En het lezen van AG Connect-artikelen over dit onderwerp zou natuurlijk een goed startpunt kunnen zijn!
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee