Meetbaar genAI-succes voor meeste organisaties ongrijpbaar, aldus onderzoek Adobe
Zakelijk gebruik van generatieve AI (genAI) en voorspellende analyses is voor twee derde van de senior executives topprioriteit, maar succes blijkt zeer moeilijk te meten. Maar liefst 90% van merken die zijn bevraagd in onderzoek van softwareleverancier Adobe heeft geen meetbare return-on-investment (ROI) voor hun werkende genAI-oplossingen.

Bovendien bevindt het merendeel van de bedrijven zich nog in de experimentele fase, met hun gebruik van genAI, meldt Adobe. Het softwarebedrijf, dat zelf ook genAI-functionaliteit biedt in zijn producten, heeft onderzoek laten doen naar gebruik en verwachtingen van AI. Hiervoor zijn 1.045 marketing- en IT-professionals in Europa bevraagd. Hieruit komen opvallende resultaten: de kloof tussen ambitie en daadwerkelijke impact is groot, zo blijkt uit het AI & Digital Trends Report 2025 van Adobe.
Weinig centraal
Zo geeft bijna twee derde (65%) van de senior executives aan dat AI en voorspellende analyses topprioriteit zijn. Maar die topprioriteit is nog niet omgezet in implementaties die bedrijfsbreed 'in productie' zijn: het merendeel van de bedrijven bevindt zich met hun AI-inspanningen nog in de experimentele fase. Dit uit zich in 30% van de AI-projecten die in de pilotfase zitten en 27% waarbij AI informeel wordt gebruikt op individueel of teamniveau. Bij dat laatste is er geen sprake van centrale strategie of schaalbare implementatie, meldt Adobe in zijn persbericht.
Bedrijven lopen ook tegen praktische struikelblokken aan. Dit omvat naast het ontbreken van een duidelijke datastrategie (bij 24% van de respondenten), ook het fundamentele probleem van ongeorganiseerde of ongestructureerde data (25%) en moeite met databeheer zoals standaardisatie of datakwaliteit (26%). De grootste praktische obstakels zijn echter van andere aard: zorgen over privacy en beveiliging (38%) en onvoldoende budget voor technologie, tools en dataspecialisten (28%).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee