'De koelkastdeur opent na deze commerciële boodschap'
De Securities and Exchange Commission wil dat Google publiek maakt, welk deel van zijn omzet via mobiele apparaten wordt gegenereerd. Facebook en Twitter zijn wel ingegaan op dat verzoek, maar Google beargumenteert in een brief aan de SEC dat uitsplitsen van de 'mobiele omzet' zinloos is omdat de definitie van mobiel verandert naarmate meer slimme apparaten in gebruik genomen worden. 'Over enkele jaren zullen wij en andere bedrijven wellicht advertenties en andere publiciteitsvormen distribueren via koelkasten, dashboards van auto's, thermostaten, brillen en horloges, om maar enkele mogelijkheden te noemen', schrijft Google letterlijk aan de SEC.
Idee past bij Google-ontwikkelingen
De ontboezeming stelt Googles activiteiten rond Google Glass, de aankoop van Nest Labs - dat slimme thermostaten en rookmelders produceert - in een ander daglicht. En de zelfrijdende auto, natuurlijk: waar kun je meer advertenties kwijt dan op het dashboard van een auto waar de inzittenden zich niet de verkeerssituatie hoeven te beoordelen of zich hoeven te bekommeren om sturen, gas geven en remmen?
In reactie op het artikel laat Nest Labs weten dat het onafhankelijk van Google opereert en voor zijn inkomsten niet afhankelijk is van advertenties - en naar zijn mening ook niets bijdraagt aan de gebruikerservaring. Google laat The Wall Street Journal weten dat het gestelde in de brief aan de SEC geen concrete productplannen zijn. Maar mooie dromen zijn het natuurlijk wel, voor een bedrijf dat leeft van advertentie-inkomsten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee