Overslaan en naar de inhoud gaan

'De koelkastdeur opent na deze commerciële boodschap'

Dat Google droomt van het serveren van advertenties opmet internet verbonden apparaten in huishoudens, blijkt uit een discussie die het voert met de Amerikaanse beurstoezichthouder. De inhoud is uitgelekt naar The Wall Street Journal.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De Securities and Exchange Commission wil dat Google publiek maakt, welk deel van zijn omzet via mobiele apparaten wordt gegenereerd. Facebook en Twitter zijn wel ingegaan op dat verzoek, maar Google beargumenteert in een brief aan de SEC dat uitsplitsen van de 'mobiele omzet' zinloos is omdat de definitie van mobiel verandert naarmate meer slimme apparaten in gebruik genomen worden. 'Over enkele jaren zullen wij en andere bedrijven wellicht advertenties en andere publiciteitsvormen distribueren via koelkasten, dashboards van auto's, thermostaten, brillen en horloges, om maar enkele mogelijkheden te noemen', schrijft Google letterlijk aan de SEC.

Idee past bij Google-ontwikkelingen

De ontboezeming stelt Googles activiteiten rond Google Glass, de aankoop van Nest Labs - dat slimme thermostaten en rookmelders produceert - in een ander daglicht. En de zelfrijdende auto, natuurlijk: waar kun je meer advertenties kwijt dan op het dashboard van een auto waar de inzittenden zich niet de verkeerssituatie hoeven te beoordelen of zich hoeven te bekommeren om sturen, gas geven en remmen?

In reactie op het artikel laat Nest Labs weten dat het onafhankelijk van Google opereert en voor zijn inkomsten niet afhankelijk is van advertenties - en naar zijn mening ook niets bijdraagt aan de gebruikerservaring. Google laat The Wall Street Journal weten dat het gestelde in de brief aan de SEC geen concrete productplannen zijn. Maar mooie dromen zijn het natuurlijk wel, voor een bedrijf dat leeft van advertentie-inkomsten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in