Overslaan en naar de inhoud gaan

Lennon verrijst digitaal uit zijn graf voor reclamecampagne

One Laptop Per Child (OLPC) heeft zich ten doel gesteld om kinderen in de derde wereld toegang te geven tot de computer. Stap één in dat project was de ontwikkeling van een goedkope, robuuste laptop die niet meer dan 100 dollar mocht kosten. Dat doel is niet helemaal bereikt: de laptop is er, hij is alleen nog twee maal zo duur. Al verwacht initiatiefnemer Nicholas Negroponte dat in 2011 een XO-laptop voor 75 dollar haalbaar moet zijn.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Stap twee is de promotie van deze XO-laptop. Dat blijkt lastiger dan verwacht. Overheden in de derde wereld tonen zich terughoudend. Bovendien heeft OLPC concurrentie gekregen van Intel, dat een blauwdruk op de markt brengt waarmee goedkope schoolcomputers kunnen worden gebouwd. Deze zijn wel duurder dan de XO-laptop, maar worden wel geleverd met een interactieve leeromgeving. Portugal timmert met dat Intel-initiatief behoorlijk aan de weg; Portugal bouwt er voor zichzelf een half miljoen, en Venezuela heeft nog eens een miljoen van deze Magellan-laptopjes bij Portugal besteld.

OLPC stelt daar het G1G1-programma tegenover. Dat staat voor Get one, Give one, waarbij inwoners van de Verenigde Staten en West-Europa een laptop kunnen schenken of voor één bedrag twee XO-laptops kunnen kopen, één voor zichzelf en één die beschikbaar komt voor kinderen van gezinnen in armere landen.

Dat programma wordt nu extra onder de aandacht gebracht met een reclamespotje waarin - met toestemming van zijn weduwe Yoko Ono - een digitaal tot leven gewekte John Lennon figureert. Het reclamespotje haakt aan bij één van Lennons meest bekende nummer van na zijn Beatles-periode: Imagine, waarvan het idealistische karakter treffend tot uitdrukking komt in het refrein:

x

Illustratie: joesolo

In het recalmespotje zegt John Lennon: ‘Imagine every child no matter where in the world they were could access a universe of knowledge. They would have a chance to learn, to dream, to achieve anything they want’, zegt een digitale animatie van Lennon in diens karakteristieke stem.’ Om daaraan toe te voegen: ‘I tried to do it through my music, but now you can do it in a very different way. You can give a child a laptop and more than imagine, you can change the world.’

OLPC hoopt dat het reclamespotje door Amerikaanse televisiezenders en kabelmaatschappijen om niet zal worden uitgezonden. Vooralsnog is het alleen op Youtube te zien.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in