Online winkelen groeide 10 procent
De belangrijkste aanjager van de online omzetgroei is de groei van het aantal bestellingen. Consumenten bestellen steeds vaker producten en diensten op het internet. Het totaal aantal bestellingen in de eerste helft van 2011 bedraagt 36,5 miljoen; een stijging van 13 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. "Dit betekent dat er iedere dag zo'n 200.000 online bestellingen worden geplaatst", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Op jacht naar koopjes
Hoewel het aantal bestellingen toeneemt, is er tevens sprake van een daling van de waarde per bestelling. Consumenten bestelden het afgelopen half jaar met een gemiddelde orderwaarde van 116 euro. Dit is een lichte daling van 3 procent ten opzichte van de eerste helft van 2010. De groei van de markt komt voornamelijk door bestaande online kopers die vaker gaan bestellen, en daarmee de totale markt stuwen. In de eerste helft van 2011 waren er 8 miljoen online kopers, ongeveer net zo veel als in de tweede helft van vorig jaar.
De reissector is het grootst
De totale omzet van de sector online Travel bedraagt 1,83 miljard euro, een groei van 8 procent vergeleken met een jaar eerder. Pakketreizen/appartementen vormden het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met 1,14 miljard euro. Telecom staat op de tweede plaats, met een groei van 23 procent tot een omzet van 540 miljoen euro in de eerste helft van 2011.
Op de derde plaats staat het segment Kleding dat met 11 procent steeg naar een omzet van 300 miljoen euro. "Van een teruglopende koopbereidheid - zoals eerder deze week nog gepubliceerd door het CBS - was in de eerste helft van dit jaar op het internet nog weinig te merken", aldus Jongen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee