Overslaan en naar de inhoud gaan

Resultaten Groupon vallen tegen

Op het eerste gezicht bereikte Groupon in het 2e kwartaal fraaie resultaten. De omzet groeide van jaar op jaar met 45 procent naar 568,3 miljoen dollar. Analisten hadden gemiddeld op een omzet van 575,3 miljoen dollar gerekend. De netto kwartaalwinst kwam uit op 28,4 miljoen dollar. Vorig jaar leed Groupon in de vergelijkbare periode nog een verlies van 107,4 miljoen dollar.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Europeanen kopen geen dure spullen

De omzet buiten de Verenigde Staten had echter te lijden onder ongunstige wisselkoersen en een tegenvallende vraag in Europa naar relatief hooggeprijsde producten en diensten van 100 dollar of meer. De internationale omzet steeg met 31 procent naar 308,2 miljoen dollar.

Ook was de omzetgroei vergeleken met het 1e kwartaal fors lager (slechts 2 procent) dan ten opzichte van een jaar geleden. Bovendien is de recente omzetgroei vooral te danken aan Groupon Goods, een nieuwe divisie die voornamelijk producten met lage winstmarges zoals huishoudelijke apparatuur en sieraden verkoopt. Analisten vrezen dan ook dat de groei eruit is bij Groupon en dat het aandeel niet zo’n goeie deal meer is.

Groupon zelf verwacht in het lopende, 3e kwartaal een omzet tussen 580 en 620 miljoen dollar. Analisten zitten volgens persbureau Bloomberg met hun verwachting aan de bovenkant van die bandbreedte: 607,4 miljoen dollar.

Beurskoers kelderde na bekendmaking met 21 procent

Groupon maakte de kwartaalcijfers bekend na sluiting van de reguliere handel op Wall Street. Nabeurs kelderde het aandeel maandag met 21 procent. De laatste koers van 5,95 dollar per aandeel ligt 62 procent onder de prijs van 20 dollar waarvoor Groupon in november 2011 naar de beurs ging.

De beurswaarde van het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor heeft in Chicago, is geslonken tot 4,88 miljard dollar. Dat is nog minder dan de 6 miljard dollar die Google wilde neertellen voordat Groupon ervoor koos liever zelfstandig naar de beurs te gaan. Groupon verkoopt kortingbonnen op producten en diensten aan consumenten. Het bedrijf, dat ook in Nederland actief is, deelt de omzet met de dienstenaanbieders. De grootste concurrent is LivingSocial. Dat bedrijf zag zijn omzet in het 2e kwartaal toenemen van 59 miljoen naar 138 miljoen dollar.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in