Resultaten Groupon vallen tegen
Europeanen kopen geen dure spullen
De omzet buiten de Verenigde Staten had echter te lijden onder ongunstige wisselkoersen en een tegenvallende vraag in Europa naar relatief hooggeprijsde producten en diensten van 100 dollar of meer. De internationale omzet steeg met 31 procent naar 308,2 miljoen dollar.
Ook was de omzetgroei vergeleken met het 1e kwartaal fors lager (slechts 2 procent) dan ten opzichte van een jaar geleden. Bovendien is de recente omzetgroei vooral te danken aan Groupon Goods, een nieuwe divisie die voornamelijk producten met lage winstmarges zoals huishoudelijke apparatuur en sieraden verkoopt. Analisten vrezen dan ook dat de groei eruit is bij Groupon en dat het aandeel niet zo’n goeie deal meer is.
Groupon zelf verwacht in het lopende, 3e kwartaal een omzet tussen 580 en 620 miljoen dollar. Analisten zitten volgens persbureau Bloomberg met hun verwachting aan de bovenkant van die bandbreedte: 607,4 miljoen dollar.
Beurskoers kelderde na bekendmaking met 21 procent
Groupon maakte de kwartaalcijfers bekend na sluiting van de reguliere handel op Wall Street. Nabeurs kelderde het aandeel maandag met 21 procent. De laatste koers van 5,95 dollar per aandeel ligt 62 procent onder de prijs van 20 dollar waarvoor Groupon in november 2011 naar de beurs ging.
De beurswaarde van het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor heeft in Chicago, is geslonken tot 4,88 miljard dollar. Dat is nog minder dan de 6 miljard dollar die Google wilde neertellen voordat Groupon ervoor koos liever zelfstandig naar de beurs te gaan. Groupon verkoopt kortingbonnen op producten en diensten aan consumenten. Het bedrijf, dat ook in Nederland actief is, deelt de omzet met de dienstenaanbieders. De grootste concurrent is LivingSocial. Dat bedrijf zag zijn omzet in het 2e kwartaal toenemen van 59 miljoen naar 138 miljoen dollar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee