Spammers zoeken nieuwe wegen

Ook een toename van spamcampagnes die zijn gericht op specifieke groepen met speciale interesses ligt in de lijn der verwachting. Spammers en phishers richten hun pijlen bijvoorbeeld op werknemers van een bepaald bedrijf of leden van een bepaald sociaal netwerk. De afzenders doen hun best om de mailtjes zoveel mogelijk te laten lijken op ‘officiële’ berichten. Spamfighter gaat er verder van uit dat spammers dit jaar – en dan vooral in de eerste maanden – meer gebruik gaan maken van sociale netwerken als distributiekanaal.
Spamfighter denkt voorts dat spammers de (bot-)netwerken die ze gebruiken dit jaar betrouwbaarder en minder gecentraliseerd zullen inrichten. Ze hebben lessen getrokken uit het oprollen van een hostingbedrijf in de VS in november, waardoor tijdelijk de hoeveelheid spam sterk afnam. Circa 75 procent van alle junkmail bleek via dat ene hostingbedrijf te lopen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee