'Stop vervelend ICT-onderwijs'

Volgens Intellect is het ICT-curriculum nu teveel erop gericht leerlingen te leren met een beperkte hoeveelheid softwarepakketten om te gaan, waardoor het niet lukt leerlingen te inspireren meer gevorderde computervaardigheden te ontwikkelen.
Het ICT-onderwijs moet zich volgens Intellect ook meer richten op de toepassing van interactieve en multimedia-technologie in alle schoolvakken. Voor het ICT-bedrijfsleven ligt er een belangrijke taak om scholen en onderwijzers te helpen door ze te voorzien van training en apparatuur.
John Hoggard, onderwijsprogrammamanager van Intellect, zegt dat ICT geen statutair onderdeel van het onderwijsprogramma zou moeten zijn. "Het aantal studenten dat ICT-opleidingen volgde is tussen 2005 en 2010 met 57 procent gedaald. De basale vaardigheden die nu worden aangeleerd, komen niet overeen met wat leerlingen en hun potentiële werkgevers nodig hebben. Onze lidbedrijven zeggen dat ze door het slechte onderwijs vaak veel tijd kwijt zijn om nieuwe medewerkers op te leiden tot een aanvaardbaar kennisniveau."
Intellect stelt voor dat leerlingen vanaf 11 jaar computerles zouden moeten krijgen. Op veel Nederlandse basisscholen maken leerlingen in groep drie of vier kennis met computerlessen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee