Technologische merken domineren
Zeven plaatsen in top10 voor IT-bedrijven
Ook andere technologie-merken doen het dit jaar goed. In de top 10 van de ranglijst van de beste merken zijn maar liefst zeven namen afkomstig uit de ICT-sector. IBM scoort met een nummer 2-positie het hoogst van alle IT-bedrijven. Maar ook Microsoft en Google gooien hoge ogen, met respectievelijk een derde en vierde plaats. De andere technologiebedrijven in de top10 zijn GE (nr 5), Intel (nr 7), Apple (nr 8) en Hewlett-Packard (nr 10). Coca-Cola staat voor het twaalfde jaar achtereen op nummer 1 van de top 100 met een waarde van 71,9 miljard dollar.
Technologiebedrijven snelste stijgers
Bovendien zijn vier van de snelste stijgers - Apple (nr 8), Amazon.com (nr 26), Google (nr 4), Samsung (nr 17) en HTC (nr 98) - technologische merken. Amazon.com heeft zich volgens Interbrand in recordtijd ontwikkeld tot een van 's werelds sterkste merken, met een groeisprong van 32 procent over de afgelopen twaalf maanden. Een groot deel van het succes van Amazon.com is rechtstreeks te herleiden naar de sterke verkopen van de Kindle e-reader en van e-books. De Taiwanese smartphoneleverancier HTC debuteerde dit jaar op Interbrands Best Global Brands ranglijst. HTC bouwde zijn bedrijfsmodel recentelijk om van toeleverancier naar consumentenmerk en investeert flink in het ontwikkelen van naamsbekendheid bij de consument.
Het is voor het twaalfde jaar dat Interbrand de ranglijst publiceert. Naast de indrukwekkende opmars die veel IT-bedrijven lieten zien, zijn ook luxemerken terug van weggeweest. Daarnaast liet de auto-industrie dit jaar een opvallend herstel zien. Een aantal financiële merken daarentegen blijft kampen met de nasleep van de bankencrisis van 2008.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee