'Telecombedrijven slecht voorbereid op calamiteiten'
Twee derde van de online geënquêteerden geeft aan dat zijn bedrijf een plan heeft voor het geval de telecominfrastructuur onverwacht niet meer operationeel is, maar ook dat hij onzeker is over de effectiviteit van die plannen. Ruim de helft van de ondervraagden heeft geen idee wanneer de telecomvoorzieningen na een calamiteit weer operationeel zijn. Bij slechts 10 procent is dit binnen 4 uur of minder, in bijna 18 procent van de gevallen is dat in ieder geval langer dan 24 uur.
Over de maximale downtime blijken zelden afspraken te bestaan met de leverancier. Een kwart geeft aan hier helemaal geen afspraken over te hebben gemaakt, 41 procent zegt niet te weten of die afspraken bestaan. Voor 57 procent van de organisaties heeft een onderbreking van de telefonische bereikbaarheid van een dag grote gevolgen voor de continuïteit van de bedrijfsvoering.
Wat de mogelijke schade is van een dag downtime, blijkt moeilijk te schatten. Het overgrote deel (79 procent) kan niet overzien wat de kosten zijn. De gegeven schattingen lopen zeer uiteen, afhankelijk van de grootte van de organisatie. Bijna 17 procent schat dit bedrag tussen de 100.000 en 250.000 euro. Eenzelfde percentage van de respondenten schat dat dit bedrag de 1.000.000 euro kan overschrijden.
Het advies van OneXS luidt dan ook dat telecombeslissers een goed plan voor ‘disaster recovery’ maken en afspraken vastleggen in service level agreements.
Het onderzoek is gehouden onder 500 telecombeslissers werkzaam bij organisaties met meer dan 25 medewerkers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee