Overslaan en naar de inhoud gaan

De nieuwe ISO-norm voor servicemanagement

De nieuwe ISO-norm voor servicemanagement is flink gewijzigd. Volgens Dolf van der Haven is hij nu goed bruikbaar in combinatie met diverse servicemanagementmethodieken als ITIL 4, CMMI, COBIT 2019 of VeriSM én buiten de IT-dienstverlening.
beheerder
© CC0 - Pixabay.com
CC0 - Pixabay.com

De internationale norm voor servicemanagement, ISO/IEC 20000-1:2018, is de afgelopen jaren herzien en is vorig jaar gepubliceerd. Dit is de derde editie van de norm, die eerder in 2005 en 2011 gepubliceerd is. Een norm dient elke vijf jaar een revisieproces in te gaan om hem aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen in de markt. Wat de ISO/IEC 20000-1 norm betreft zijn er twee belangrijke veranderingen doorgevoerd: het gebruik van ISO’s high-level structure (HLS), wat een standaardstructuur en -tekst voorschrijft voor normen die gebruikt kunnen worden voor managementsystemen, zoals die voor kwaliteitsmanagement en informatiebeveiliging. Daarnaast zijn aanpassingen en vereenvoudigingen doorgevoerd in de eisen in ISO/IEC 20000-1 om die te updaten voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van servicemanagement, zodat de norm samen gebruikt kan worden met de nieuwste servicemanagementmethodieken.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in