Firefox schotelt sponsored content voor
Het voorschotelen van reclame aan Firefox-gebruikers komt voort uit Mozilla's overname begin vorig jaar van content-leestool Pocket. Die software bevat al technologie hiervoor en de open source stichting heeft in januari voorzichtig aangekondigd dat het sporadische sponsored content wou gaan brengen. Dit zou dan voor een klein deel van de Firefox-gebruikers gebeuren. De open source stichting, die voorheen voornamelijk leunde op zoekmachinedeals met Google en Yahoo, boort hiermee een nieuwe inkomstenbron aan.
Kwaliteitscontent versus clickbait
De nu breder ingezette omarming van deze vorm van advertenties gebeurt in eerste instantie voor Amerikaanse gebruikers van de browser. Met ingang van Firefox 60, dat op 9 mei uitkomt, krijgen surfers in de VS betaalde content te zien wanneer zij nieuwe tabbladen openen. Mozilla legt uit dat het om kwaliteitscontent gaat en dat het expliciet niet ads zijn volgens het traditionele online-advertentiemodel.
Die reguliere aanpak voor inkomsten op het web is namelijk 'broken', stelt Nate Weiner van Pocket. Hij blogt dat het 'normale' ads-model de privacy van gebruikers niet respecteert, dat het niet transparant is, dat het lijdt aan gebrek aan grip, en dat het een algehele trend inzet naar content van lage kwaliteit: clickbait. Mozilla benadrukt ook dat zijn personalisering van de aangeboden sponsored content geheel client-side draait, dat het individuele consumenten niet kan identificeren, en dat gebruikers het makkelijk kunnen wegklikken of zelfs geheel uitschakelen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee