Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Paul van der Marck

Op 12 november presenteerde Gartner de resultaten van een wereldwijd onderzoek onder honderden CIO’s waaruit bleek dat Nederland in de greep van conservatisme is, CIO’s geen voortrekkersrol vervullen en fundamenteel ‘de oerend hard voortschrijdende digitale veranderingen’ onderschatten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Ik dacht even dat dat goed nieuws was, maar de teneur van Gartner was dat Nederlandse CIO’s eigenlijk vergeleken moeten worden met de Galliërs uit Asterix en Obelix die een permanent achterhoedegevecht voeren.

Ik heb zo mijn twijfels bij de stellingname van Gartner.

Allereerst omdat het businessmodel van de Gartners van deze wereld is gebaat bij het creëren van beweging en onrust. Als CIO’s de weg der geleidelijkheid kiezen is er weinig behoefte aan Magic Quadrants en Hype Cycles.

Hun verhaal leek mij een duidelijk geval van preken voor eigen parochie. Vervolgens moest ik denken aan diverse publicaties (denk aan Wolfsen/Lobry ‘Automatiseren met rendement’ en De Koning c.s. ‘IT zonder Hoofdpijn) waaruit elke keer weer blijkt dat IT faalt in het leveren van meerwaarde als IT verwordt tot de ‘grote alles-moet-anders-show’.

Het meeste rendement uit IT-euro’s wordt gerealiseerd als CIO’s extreem kritisch en terughoudend zijn in hun investeringsbeslissingen (No-Value No-Go) en vervolgens als een soort ‘scope-fundamentalist’ hun projectenportfolio bewaken tegen verwatering en de ‘dat-doen-we-er-ook-nog-wel-even-bij-mentaliteit’.

Nu is dit geen pleidooi om de boel op slot te zetten en te gaan zitten afwachten, maar wel een oproep aan CIO’s om niet kritiekloos mee te gaan met de Profeten der GartnerVerandering, die alleen hun eigen businessmodel in hun achterhoofd hebben.

Zoals Goethe al zei: In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister!

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in