ICT-budget van de Belastingdienst stijgt met miljoenen, ofwel 1 procent
Dat meldt Marnix van Rij, staatssecretaris van Financiën, in antwoorden op Kamervragen van VVD-Kamerleden Folkert Idsinga en Hawre Rahimi naar aanleiding van de berichtgeving in NRC over ICT-problemen bij de Belastingdienst. Door verouderde systemen en een tekort aan ICT-personeel kunnen wetswijzigingen niet worden doorgevoerd.
Het ICT-budget van de ICT-organisatie van de Belastingdienst is in tien jaar met 80% verhoogd. Daar komt dan dit jaar dus een goeie procent bij. Jaarlijks wordt van de beschikbare capaciteit bij de ICT-organisatie van de fiscus gemiddeld 10% besteed aan modernisering en 14% aan vernieuwing.
Systemen vervangen
Van Rij meldt dat de komende tijd de systemen voor voor omzetbelasting, loonheffing en inkomensheffing worden vervangen. “Tot die systemen volledig zijn vervangen, ziet de Belastingdienst voor deze ketens risico’s. Om deze risico’s te beheersen, zijn aanvullende maatregelen genomen.” Van Rij benadrukt dat “De urgentie voor modernisering wordt bepaald door risico’s.” Daarbij gaat het om risico’s op het gebied van continuïteit door verouderde technologie.
De bewindsman verwacht dat een groot deel van het achterstallig onderhoud in 2026 is opgelost, waardoor er dan weer wetswijzigingen ingevoerd kunnen worden. Maar ook na 2026 is nog modernisering nodig van systemen voor de ketens inning en belastingverkeer, omzetbelasting en gegevens.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee